Foto: G. Noo-Wak © Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu

Premiera: 13 października 2017 na Dużej Scenie

Spektakl rekomendowany dla widzów powyżej 18 lat

Czas: 3,5 godz. z jedną przerwą

WILLIAM SHAKESPEARE
W PRZEKŁADZIE STANISŁAWA BARAŃCZAKA

Kup bilet online

Szkocja XI wieku – miejsce i czas, w którym życie ludzkie nie waży wiele. Mężczyzna wart jest tyle, ile jego czyny w bitwie, kobieta – jeśli rodzi zdrowych synów. Morderstwo to sposób na pozbycie się wroga, ale i metoda sukcesji tronu. W cenie jest bezwzględność i odwaga, litość i wątpliwości zrodzone z refleksji będą słabością. Dlatego pierwsza zbrodnia Makbeta czyni następne koniecznymi. Uruchomiony jedną decyzją mechanizm unicestwi przecież w końcu swojego architekta, odbierając mu wcześniej spokój. W świecie, który raz spłynął krwią, nikt nie zachowa czystych rąk.

W swojej realizacji Makbeta Agata Duda-Gracz opowiada o pokuszeniu i winie, o zaczynie zła, który w sobie nosimy, o tym, jak tragicznie splata się w nas dziedzictwo antyku i chrześcijaństwa. Z niezwykłą precyzją analizuje związki między postaciami: szukając pokrewieństw, zależności i motywów sięga do źródeł historycznych i tworzy wieloznaczne, przejmujące tło dla głównych wątków dramatu.

Realizatorzy:

Adaptacja, scenografia, kostiumy i reżyseria: Agata Duda-Gracz 
Muzyka i kierownictwo muzyczne: Maja Kleszcz i Wojciech Krzak 
Reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk 
Ruch sceniczny: Tomasz Wesołowski 
Praca nad słowem: Michał Pabian
Przygotowanie wokalne: Magdalena Śniadecka, Ewa Głowacka-Fierek
Realizacja dźwięku: Krzysztof Borowicz 
Asystentki reżysera: Katarzyna Dudzic-Grabińska, Natasza Sołtanowicz, Hanna Zbyryt 
Asystentki scenografa: Aleksandra Grabowska, Sara Sulej, Kaja Wolak

Obsada:

Hekate: Emose Uhunmwangho 
Wiedźma I: Helena Sujecka 
Wiedźma II: Agnieszka Oryńska-Lesicka 
Wiedźma III: Justyna Antoniak

Lady Makbet: Magda Kumorek (gościnnie) 
Makbet: Cezary Studniak

Seyton: Maciej Maciejewski

Lulach: Łukasz Wójcik

Lady Lenox: Maja Lewicka 
Lenox: Bartosz Picher

Menteth: Artur Bocheński / Igor Kowalunas (gościnnie)

Angus: Błażej Wójcik

Duncan: Zbigniew Ruciński (Narodowy Stary Teatr) / Ildefons Stachowiak (Teatr Nowy w Poznaniu)  / Tomasz Wysocki (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie) 
Lady Malcolm: Elżbieta Kłosińska 
Malcolm: Artur Caturian 
Lady Donalbein: Bożena Bukowska 
Donalbein: Tomasz Leszczyński

Lady Banquo: Ewa Szlempo 
Banquo: Krzysztof Wrona (gościnnie) 
Fleance: Bruno Krywiak (gościnnie)

Lady Macduff: Justyna Szafran 
Macduff: Wojciech Brzeziński (Teatr Ateneum w Warszawie) 
Syn Macduffa: Klaudia Waszak (gościnnie)

Lady Rosse: Paulina Jeżewska (gościnnie) 
Rosse: Cezary Łukaszewicz (Teatr Polski we Wrocławiu)  / Tomasz Wysocki (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie) / Hubert Bronicki (Teatr Nowy w Krakowie) 

Syn Macdonwalda: Adrian Kąca 
Narzeczona Glen: Katarzyna Szkudlarek (gościnnie)

Mell – Kucharka: Marta Sapalska (Studium Musicalowe Capitol) 
Erin – Pokojówka: Natalia Brudniak (gościnnie) 
Mairin – Służąca: Natalia Borysiewicz (gościnnie) 
Shana – Służąca: Alicja Konarska (gościnnie) 
Tullia – Mamka: Malwina Stępińska (gościnnie)
Duana – Służąca: Małgorzata Urbanowicz (gościnnie) 
Isleen – Dama dworu: Barbara Gołębiowska (Studium Musicalowe Capitol) 
Triona – Dama dworu: Adrianna Górka (Studium Musicalowe Capitol) 
Maureen – Tancerka: Żaneta Kwiatek (Studium Musicalowe Capitol) 
Morgan – Żebraczka: Karolina Moc (Studium Musicalowe Capitol) 
Cahan – Kaleka: Paula Musiał (Studium Musicalowe Capitol)

Ian – Najemnik: Piotr Małecki 
Birk – Rycerz: Michał Szymański
Dirk – Giermek: Filip Zaszewski (gościnnie)

Muzyka na żywo: Maja Kleszcz - śpiew, wiolonczela, Marta Maślanka - cymbały, Wojciech Krzak - lira anglosaska

W nagraniach wzięli udział: Maja Kleszcz, Marta Maślanka, Bart Pałyga, Wojciech Krzak, miks i mastering: Andrzej Izdebski


Wypowiedzi twórców:

Z Agatą Dudą-Gracz w TuWrocław.com rozmawia Michał Hernes [15.10.2017]

Z Agatą Dudą-Gracz, Magdą Kumorek i Cezarym Studniakiem w Radio Wrocław Kultura rozmawiają Magda Piekarska i Grzegorz Chojnowski [10.10.2017]

O postaciach Lady Makbet i Makbeta opowiada Jackowi Cieślakowi dla Rzeczypospolitej reżyserka spektaklu [Tajemnica Lady Makbet, 27.10.2017]

Recenzje:

Mirosław Kocur, Teatralny.pl: Inscenizacja Dudy-Gracz to mistrzowski popis kreatywnej wyobraźni. Reżyserka rezygnuje z konwencjonalnej scenografii i całą uwagę skupia na artystach. Świetna praca z aktorem zdecydowanie wyróżnia Makbeta w Capitolu od większości przedstawień, które dziś można zobaczyć na polskich scenach. [Wściekłość i wrzask, 18.10.2017]

Tomasz Domagała, DOMAGALAsieKULTURY: Spektakl w Capitolu to dobry teatr, ale gdy się całkiem niedawno widziało inne, bez wątpienia wybitne przedstawienia tej reżyserki, to określenie „dobry teatr” nie brzmi już tak dumnie. [Makbet gra w szachy, 17.10.2017]

Małgorzata Matuszewska, Polska The Times Gazeta Wrocławska: We wrocławskim Teatrze Muzycznym Capitol powstało przedstawienie wybitne w każdym szczególe. ["Makbet" w Capitolu. Biedny kraj, co boi się sobie spojrzeć w twarz, 15.10.2017]

Dagmara Chojnacka, Radio Wrocław: Szkoda, że autor nie mógł tego zobaczyć, miałby frajdę. Ten spektakl na pewno wejdzie do historii inscenizacji "Makbeta" [MAKBET w Capitolu, 15.10.2017]

Magda Piekarska, Gazeta Wyborcza Wrocław: Jak na obrazach dawnych mistrzów, w „Makbecie” oglądamy namalowaną z rozmachem panoramę ludzkich losów, jednak - w przeciwieństwie do zrealizowanego również we Wrocławiu spektaklu „Ja, Piotr Riviere…” - nie ma tu miejsca na bliższy, intymny kontakt z żadnym z bohaterów.
["Makbet" w Capitolu: Tron we krwi. Dawno nie było przedstawienia, które budziłoby tak skrajne emocje, 15.10.2017]

Magdalena Talik, Wroclaw.pl: Genialnie wybrzmiewa na żywo muzyka Mai Kleszcz i Wojtka Krzaka, soundtrack można byłoby swobodnie promować w hollywoodzkim filmie. (...) Zespół Teatru Muzycznego Capitol wzbogacony o gościnnych aktorów gra rewelacyjnie [„Makbet” w Teatrze Capitol. Pod wysokim napięciem, 15.10.2017]

Grzegorz Chojnowski, Radio Wrocław: Inscenizacja (podkreślam to słowo) Agaty Dudy-Gracz to spektakl zachwycająco-imponujący wizją plastyczno-muzyczną, krystaliczny i idealnie zrównoważony w pierwszych dwóch godzinach, do antraktu. [MAKBET (Teatr Muzyczny Capitol), 14.10.2017]

Jacek Wakar, Onet.pl: [Agata Duda-Gracz] tym razem próbowała sfotografować w teatrze zło absolutne. Takie, przed którym nie ma ucieczki ani wyzwolenia. Unosi się niczym antyczne fatum, ale nie daje szans na katharsis – co najwyżej przerażenie. [Skrwawieni. "Makbet" według Williama Szekspira, spektakl Agaty Dudy-Gracz, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, 14.10.2017]

Katarzyna Mikołajewska, Teatralia: Nie po raz pierwszy wrocławski Capitol wymyka się definicjom teatru muzycznego, zapraszając do współpracy takich twórców jak Agata Duda-Gracz i zamieniając typowo musicalową formułę na spektakle silnie bazujące na muzyce [Władza nie ma płci, 14.10.2017]

Zdjęcia: Greg Noo-Wak © Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu

makbet teatr wrocław capitol

Projekt i foto: Greg Noo-Wak © Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu

Plakat dostępny również w wersji kolekcjonerskiej, w sklepie teatralnym oraz online.

 

 Website Security Test

Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.