Teatr Muzyczny Capitol

Blaszany bębenek

Czas: 3,5 godziny z jedną przerwą
Premiera 6 października 2018 na Dużej Scenie
spektakl z napisami w języku angielskim
Kup płytę CDPosłuchaj online

 

AGATA KUCIŃSKA otrzymała w 2019 r. za rolę Oskara Matzeratha Wrocławską Nagrodę Teatralną

Spektakl rekomendowany dla widzów powyżej 16 lat

Brawurowa, mistrzowsko wykonana, znakomicie i głęboko przemyślana musicalowa adaptacja słynnej powieści.
Radio Wrocław

Bogactwo rozwiązań inscenizacyjnych oszałamia. Rzadko dziś można oglądać w teatrze dzieła tak spójne estetycznie i wyraziste treściowo. Wielki triumf sztuki.
Teatralny.pl


Historia chłopca, który nie chciał rosnąć, a swój protest wobec świata dorosłych wyrażał, bębniąc w blaszany bębenek. W teatralnej adaptacji opowieść ta przenosi się do sklepu z zabawkami. W głównej roli – po raz pierwszy w historii musicalu – występuje lalka, animowana przez aktorkę tintamareska. A że główny bohater jest także urodzonym showmanem (bębenek!), mamy „wodewil” – efektowny show z elementami farsy i burleski.

„Blaszany bębenek”, czyli pierwsza część tzw. „gdańskiej trylogii” Grassa, opowiada o Gdańsku przed i podczas II wojny światowej. Splatają się w niej losy gdańskich Polaków, Niemców i Kaszubów, rysując tło dla opowieści o dorastaniu i dojrzewaniu w cieniu Historii.

Książkę niemal od razu po publikacji uznano za jedną z najświetniejszych powieści XX wieku. Polskie tłumaczenie ukazało się dopiero w latach 80., najpierw w drugim obiegu, już po słynnej filmowej adaptacji Volkera Schlöndorffa. Premiera „Blaszanego bębenka” w Capitolu miała miejsce dokładnie, co do dnia, w 59. rocznicę wydania powieści.

Realizatorzy

Scenariusz, teksty piosenek, reżyseria: Wojciech Kościelniak
Muzyka: Mariusz Obijalski
Kierownictwo muzyczne: Mariusz Obijalski i Adam Skrzypek
Scenografia i kostiumy: Anna Chadaj
Choreografia: Ewelina Adamska-Porczyk
Współpraca choreograficzna: Krzysztof Tyszko
Reżyseria świateł: Tadeusz Trylski
Projekcje video: Jakub Lech
Przygotowanie wokalne: Magdalena Śniadecka, Ewa Głowacka-Fierek
Reżyseria dźwięku: Krzysztof Borowicz
Charakteryzacja i peruki: Magdalena Chabrowska-Oleksiak, Agnieszka Jasiniecka, Ewa Soszyńska
Asystent reżysera: Marta Parzychowska
Asystenci scenografa: Anna Adamiak, Jakub Fidler
Inspicjenci: Wojciech Kupczyński, Małgorzata Szeptycka
Suflerka: Janina Garbińska-Budzińska

Tłumaczenie na język angielski (wyświetlane napisy): Sławomir Błaut

Obsada

Oskar: Agata Kucińska (Wrocławski Teatr Lalek) 26-28 IV/ Katarzyna Pietruska
Agnieszka: Agnieszka Oryńska-Lesicka 26-28 IV/ Alicja Kalinowska
Matzerath: Artur Caturian (gościnnie) / Maciej Maciejewski (gościnnie) 26-28 IV
Jan: Błażej Stencel (gościnnie) / Kamil Krupicz (gościnnie) 26-28 IV
Anna: Justyna Szafran
Maria, Bachor Sussi: Ewa Szlempo-Kruszyńska / Iga Rudnicka (gościnnie) 26-28 IV
Luzie, Szatan: Katarzyna Niedzielska (gościnnie)
Panna Spollenhauer: Justyna Woźniak 28 IV / Joanna Stasiewicz (Lubuski Teatr w Zielonej Górze) 26, 27 IV
Bebra: Tomasz Leszczyński
Roswita: Katarzyna Pietruska / Angelika Wójcik (gościnnie) 26-28 IV
Stortebecker, Bachor Hanschen: Artur Caturian (gościnnie) / Michał Zborowski 26-28 IV
Proboszcz Wiehnke: Jan Kowalewski
Jezus: Paulina Kowalska (gościnnie)
Agneta: Paulina Jeżewska (gościnnie)
Scholastyka: Karolina Szeptycka (gościnnie)
Heilandt: Michał Sienkiewicz (gościnnie)
Sigismund Markus: Mikołaj Woubishet (gościnnie) / Mateusz Kieraś 26-28 IV
Bachor Nuchi: Michał Zborowski / Paweł Wydrzyński gościnnie) 26-28 IV
Sztauer, Bachor Harry: Michał J. Bajor
Leo Hyś: Krzysztof Suszek
Lankes, Bachor Aksel: Jan Kowalewski
Matka Boska: Monika Kolbusz (gościnnie)
Czarna Kucharka: Barbara Olech (gościnnie)
Muzyk Meyn: Michał Pietrzak (gościnnie)
Józef Koljaiczek: Jacek Skoczeń

Zabawki, Mieszkańcy, Uczniowie, Hitlerowcy, Ułani, Żołnierze Radzieccy, Koty, Żandarmi, Klienci, Show Girls, Uczestnicy Wiecu, Złodzieje, Wyciskacze, Wierni, Mewy, Artyści Opery, Plażowicze, Akrobaci, Siostry Zakonne, Policjanci, Sędziowie i inni:

Bożena Bukowska 26-28 IV
Maria Bijak 26-28 IV
Karolina Bodziony-Miklaszewska 26-28 IV
Paula Gogol
Marine Hovhannisyan
Dominika Józefowiak 26-28 IV
Monika Kolbusz 26-28 IV
Magdalena Majtyka
Aneta Mazur 26-28 IV
Zuzanna Nir 26-28 IV
Barbara Olech 26-28 IV
Anna Puzio 26-28 IV
Martyna Rak
Justyna Taborska 26-28 IV
Marek Bratkowski
Mateusz Brenner 26-28 IV
Bartłomiej Gąsior
Mateusz Kieraś 26-28 IV
Dariusz Kowalewski
Mateusz Miela 26-28 IV
Jan Nykiel
Michał Pasternak
Krzysztof Piechniczek
Michał Pietrzak 26-28 IV
Tomasz Ryś 26-28 IV
Michał Szymański 26-28 IV
Krzysztof Tyszko 26-28 IV
Jacek Skoczeń 26-28 IV

Orkiestra

Adam Skrzypek – dyrygent
Beata Wołczyk – skrzypce
Marcin Lutrosiński – pianino, instrumenty klawiszowe
Maciej Mazurek / Magdalena Czwojda – gitary, banjo
Marek Kubiszyn / Jan Chojnacki – trąbka
Marcin Wołowiec / Szymon Rybitw – puzon
Igor Pietraszewski – saksofon barytonowy, flet shakuhachi
Robert Kamalski – saksofon tenorowy / klarnet
Janusz Brych / Agnieszka Jutkiewicz / Mariusz Kuśnierz – saksofon tenorowy / klarnet basowy
Tomasz Pruchnicki / Adam Bławicki – saksofon altowy / klarnet / flet
Grzegorz Piasecki / Wojciech Bergander – kontrabas
Sebastian Skrzypek / Wojciech Buliński – perkusja / instrumenty perkusyjne
Dariusz Kaliszuk / Michał Polak – instrumenty perkusyjne

Media o spektaklu

PO XXVI FESTIWALU OPEROWYM W BYDGOSZCZY (2019)

Urszula Guźlecka, TVP Bydgoszcz: Zespół Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu spowodował, że 26. Bydgoski Festiwal Operowy przeszedł do historii w wielkim stylu.

Ewa Czarnowska-Woźniak, Express Bydgoski: Zaserwowano nam kolejne monumentalne wystawienie klasyki powieściowej w wydaniu musicalowym, przygotowane przez wrocławski Teatr Muzyczny Capitol.

Anna Szarapka, Tygodnik Bydgoski: W spektaklu zachwycał wirtuozowski ruch, niezwykła sprawność tancerzy oraz wszechstronność głównych aktorów.

PO PREMIERZE

Mirosław Kocur, Teatralny.pl: Rzadko dziś można oglądać w teatrze dzieła tak spójne estetycznie i wyraziste treściowo. Wielki triumf sztuki. [Triumf sztuki, 15 X 2018]

Magda Piekarska, Gazeta Wyborcza Wrocław: Kościelniak precyzyjnie dobiera proporcje wodewilowej mieszanki. Pozwala nam dobrze się poczuć, rozsiąść w fotelach, chłonąć nastrój tanecznej imprezy w gdańskiej kawiarni, żeby za moment wytrącić nas z poczucia bezpieczeństwa upiorami nazizmu. [Po premierze w Teatrze Muzycznym Capitol: “Bębenek” bije na trwogę, 7 X 2018]

Katarzyna Mikołajewska, Mieszam w kulturze: W Teatrze Muzycznym Capitol zapadły niedawno co najmniej trzy bardzo dobre decyzje. Pierwszą było zaproszenie Wojciecha Kościelniaka do stworzenia spektaklu na otwarcie sezonu. Drugim udanym wyborem, było przeniesienie na scenę powieści Güntera Grassa. A trzecim – przynoszący świetne rezultaty romans z teatrem lalkowym [Bębniarz dzieckiem podszyty (Blaszany bębenek), 7 X 2018]

Dagmara Chojnacka, Radio Wrocław: Brawurowa, mistrzowsko wykonana, znakomicie i głęboko przemyślana musicalowa adaptacja słynnej powieści. Wybitne kreacje aktorskie i wokalne. [Blaszany Bębenek” w Capitolu, 7 X 2018]

Grzegorz Chojnowski, Radio Wrocław: Ten spektakl jest najlepszy, gdy zapomina, że jedyna w sezonie duża premiera Capitolu musi być przebojem. [BLASZANY BĘBENEK (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu), 7 X 2018]

Michał Hernes, TuWrocław.com: Odnoszę wrażenie, że Kościelniak cierpliwie czekał na moment, kiedy będzie mógł wystawić ten musical, a wszystkie elementy, które wymarzyły mu się w adaptacji słynnej książki, złożyły się w spójną całość. [Nowy wspaniały „Blaszany bębenek” [RECENZJA], 8 X 2018]

Sabina Misakiewicz, Dzielnice Magazine: Mistrzowska choreografia, muzyka, scenografia, kostiumy, reżyseria. [„Blaszany bębenek” [RECENZJA], 8 X 2018]


 

ZAPOWIEDZI

Magda Piekarska, Gazeta Wyborcza Wrocław: Capitol uderza w bębenek. To jedna z najbardziej wyczekiwanych premier [ZDJĘCIA], 2 X 2018; Wywiad z Wojciechem Kościelniakiem Dlaczego czas znów bić w bębenek? “Ta powieść staje się zatrważająco aktualna”, 5 X 2018

Jan Pelczar, Radio RAM: Rozmowa z Alicją Kalinowską i Maciejem Maciejewskim, 3 X 2018

Małgorzata Wieliczko, Wrocław.pl: „Blaszany bębenek” – premiera w Teatrze Muzycznym Capitol, 2 X 2018

Michał Hernes, TuWroclaw.com: Reżyser „Blaszanego bębenka”: Przez brak dystansu gubimy uśmiech i radość [WYWIAD] 4 X 2018

Sabina Misakiewicz, Ola Sopuch, Dzielnice Wrocławia: Fragmenty spektaklu, rozmowa z Wojciechem Kościelniakiem i Agnieszką Oryńską-Lesicką, grającą rolę Agnieszki [WIDEO], 3 X 2018

Michał Derkacz, Krzysztof Zatycki, dlaStudenta.pl: Rozmowa z Arturem Caturianem, grającym rolę Alfreda Matzeratha [WIDEO], 2 X 2018

 

 

Zdjęcia

Zobacz więcej zdjęć

Audio/wideo

Plakat

Plakat

Partnerzy

208

Najbliższe spektakle

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych, swobodnego przepływu takich danych i uchylenia dyrektywy oraz o wyrażenie zgody poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem”.

Zmień rozmiar czcionki
Ustawienia kolorów