Teatr Muzyczny Capitol

Mock. Czarna burleska

  • na motywach powieści Marka Krajewskiego: Śmierć w Breslau, Dżuma w Breslau, Widma w mieście Breslau, Koniec świata w Breslau, Festung Breslau, Mock: Ludzkie zoo, Mock: Pojedynek
  • premiera 12 października 2019 na Dużej Scenie
  • czas: 2 godz. 30 min z jedną przerwą
  • Spektakl bierze udział w 26. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

 

  • spektakl dla widzów dorosłych
  • stroboskop
  • dym
  • dym papierosowy

Mock. Czarna burleska to spektakl na motywach powieści Marka Krajewskiego o komisarzu Eberhardzie Mocku. Bohaterowi słynnej serii kryminałów towarzyszą na Dużej Scenie policjanci, bandyci, szaleńcy i prostytutki – to one poprowadzą burleskowy show o władzy, zbrodni i namiętnościach.

Autorem scenariusza i reżyserem spektaklu jest Konrad Imiela, teksty piosenek napisali Roman Kołakowski i Konrad Imiela, muzykę skomponował Grzegorz Rdzak. W roli komisarza Mocka występuje Artur Caturian.

W spektaklu nie ma scen mówionych, całość jest śpiewana. Kilkanaście songów przedstawia osobne historie z życia komisarza Mocka, inspirowane kolejnymi powieściami Marka Krajewskiego. Spektakl to ostatnia premiera tekstów Romana Kołakowskiego, który zmarł nagle w styczniu tego roku. Miał stworzyć dziesięć dużych songów, najważniejszych obrazów przedstawienia. Zdążył napisać pięć z nich.

Muzyka w spektaklu to kompozytorski debiut 23-letniego Grzegorza Rdzaka na scenie Capitolu. Bauhausowską scenografię zaprojektowała Anna Haudek, kostiumy –  Anna Chadaj.

Przygody Mocka to klasyczne, chandlerowskie kryminały noir z nutą thrillera. Są lekturą niezwykle popularną; przedwojenne realia Wrocławia przedstawiają z niezwykłą pieczołowitością. Zostały przetłumaczone na kilkanaście języków.

Jesienna premiera jest kulminacyjnym punktem przypadających na 2019 rok obchodów 90-lecia budynku Capitolu, jednej z najpiękniejszych sal teatralnych w Polsce, jednego z nielicznych zachowanych wnętrz art déco w naszym kraju.

 


Realizatorzy

Scenariusz i reżyseria: Konrad Imiela
Teksty piosenek: Roman Kołakowski i Konrad Imiela
Muzyka: Grzegorz Rdzak
Kierownictwo muzyczne: Grzegorz Rdzak, Adam Skrzypek
Scenografia: Anna Haudek
Kostiumy: Anna Chadaj
Choreografia: Jacek Gębura
Wizualizacje: Agata Bartos, Piotr Bartos, Łukasz Gawroński
Reżyseria świateł: Tadeusz Trylski
Reżyseria dźwięku: Krzysztof Borowicz
Przygotowanie wokalne: Magdalena Śniadecka-Skrzypek, Ewa Głowacka-Fierek
Charakteryzacja: Magdalena Chabrowska-Oleksiak, Agnieszka Jasiniecka, Ewa Soszyńska

Asystentki reżysera: Marta Dzwonkowska, Janka Imiela
Asystent kostiumografa: Jakub Fidler
Asystent choreografa: Piotr Małecki
Asystent reżysera światła: Jakub Jan Frączek
Loty kaskaderskie: Grzegorz Mikołajczyk, Ireneusz Tatko

Inspicjenci: Wojciech Kupczyński, Małgorzata Szeptycka

Obsada

Damy ulicy
Mitzi: Elżbieta Kłosińska
Berta: Klaudia Waszak
Angela: Justyna Woźniak
Marika: Małgorzata Fijałkowska
Lola: Alicja Kalinowska
Hilda: Marianna Linde (gościnnie)

Eberhard Mock: Artur Caturian
Natasza Diabrinska / Sophie Mock: Ewa Szlempo-Kruszyńska
Kurt Smolorz: Tomasz Wysocki (gościnnie)
Cornelius Wirth / Helmut Eugster: Adrian Kąca
Heinrich Zupitza: Bartosz Picher
Klara: Katarzyna Pietruska
Emma: Helena Sujecka / Barbara Gołębiowska (gościnnie)
Richard Lotz / Indianin / Profesor Brendel: Michał Zborowski
Gertruda von Mogmitz: Bogna Joostberens
Frederika: Emose Uhunmwangho
Herbert Anwaldt: Krzysztof Suszek
Kelner-Morderca: Michał J. Bajor (gościnnie)
Hans Gnerlich: Mateusz Kieraś (gościnnie)

Tancerki i tancerze
Bożena Bukowska
Dominika Józefowiak (gościnnie)
Monika Kolbusz (gościnnie)
Aneta Mazur (gościnnie)
Barbara Olech(gościnnie)
Anna Puzio (gościnnie)
Martyna Rak (gościnnie)
Mateusz Brenner (gościnnie)
Mateusz Kieraś (gościnnie)
Piotr Małecki
Jan Nykiel (gościnnie)
Jacek Skoczeń (gościnnie)
Hubert Żórawski (gościnnie)

Orkiestra

Adam Skrzypek / Grzegorz Rdzak (dyrygent), Beata Wołczyk (I skrzypce, kalimba), Marcin Lutrosiński (instr. klawiszowe, piano), Wojciech Bergander / Grzegorz Piasecki (kontrabas), Maciej Mazurek / Magdalena Czwojda (gitary), Sebastian Skrzypek / Wojciech Buliński (perkusja), Dariusz Kaliszuk / Michał Polak (instr. perkusyjne), Aleksander Kobus / Dawid Rejniak (trąbka I), Dominik Gawroński / Jan Chojnacki / Marcin Gościński (trąbka II), Marcin Wołowiec / Maciej Błach (puzon), Tomasz Pruchnicki / Adam Bławicki (saksofon tenorowy, flet), Robert Kamalski / Igor Pietraszewski (saksofon altowy, saksofon barytonowy)

Media o spektaklu

Teresa Drozda, Radio dla Ciebie – rozmowa z Markiem Krajewskim [Strefa kultury, 3.11.2019]

Recenzje:

Mirosław Kocur, Teatralny.pl: Konrad Imiela stworzył we wrocławskim Capitolu kolejny przebój, dowiódł, że jest dobrym poetą i świetnym reżyserem musicali, sztuki wyjątkowo trudnej i wymagającej. Bardzo sprawnie przełożył wybrane wątki z powieści Marka Krajewskiego w zamknięte i pomysłowo puentowane performanse [Atrofia Mocka, 18.10.2019]

Beata Maciejewska, Gazeta Wyborcza Wrocław: Pachnie jak świeża, ciepła krew, stryczkiem ją czuć z daleka, ale jest najlepszą piosenką urodzinową na dziewięćdziesiątkę Capitolu. I prezentem dla Wrocławia, który kapel podwórkowych nie zdołał się dorobić. Witajcie w ciemnych zaułkach Breslau, w oparach obsesji Mocka [Mordercy, psychopaci, prostytutki, policjanci, kaci i ofiary. W oparach obsesji Mocka, 14.10.2019]

Grzegorz Chojnowski, Radio Wrocław Kultura: …wreszcie legendarna już literacka postać i w ogóle twórczość Marka Krajewskiego (nie do pokazania w pełni na scenie) doczekała się udanej inscenizacji. Nie wyszła próba we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, nie wypalił spektakl w Teatrze Telewizji, ale od czego mamy Capitol. [Mock – Czarna burleska, 14.10.2019]

Katarzyna Mikołajewska, Gazeta Wyborcza Wrocław / Mieszam w kulturze: Reżyser spektaklu rozbraja przesiąknięty zbrodnią oraz okrucieństwem świat Krajewskiego i nadaje mu formę scenicznie lekką – rewiową, burleskową – a przy tym tworzy skomplikowanego, uwikłanego we własne dylematy bohatera [Muzyczne odcienie czerni, 13 X 2019]

Dagmara Chojnacka, Radio Wrocław: Siedzę obok pana, a siedzimy w kinie Capitol… – nucę od dnia premiery. Super muzyka młodziutkiego wielkiego talentu, świetny scenariusz i songi; jak zwykle w tym miejscu – kreacje wykonawców. Jednym słowem: Capitol znów ma hita. [Mock, Czarna burleska, 13 X 2019]

Małgorzata Matuszewska, Miara kultury: To prawdziwa perła, bez scen mówionych, są tylko (i aż) piosenki. Ale jak zaśpiewane, z jaką muzyką, w jakiej oprawie scenograficznej – to trzeba zobaczyć. Spektakl nie jest prostą składanką piosenek, a choć nie ma tu linearnej fabuły, to jest spójna całość. [Porywający show z kryminałów wywiedziony. „Mock. Czarna burleska” do obejrzenia koniecznie! 13 X 2019]

Hubert Michalak, Teatrologia.info: Jest to zarówno dobrze skrojona rozrywka, jak i widowiskowa rewia, także hołd oddany popkulturowemu Mockowi, historycznemu Breslau i zabytkowemu gmachowi teatru. Wreszcie też – jest Mock… opowieścią o różnych wymiarach człowieczeństwa podlegającemu ciągłej degradacji. [Powrót do Breslau, 24 X 2019]


Po próbie prasowej:

Gazeta Wyborcza Wrocław: Komisarz Mock z powieści Marka Krajewskiego w widowiskowej rewii  [GALERIA ZDJĘĆ]

Telewizja Echo 24 Mock. Czarna burleska  [WIDEO]

Wrocław.pl Mock. Czarna burleska według Krajewskiego na scenie Capitolu  [GALERIA ZDJĘĆ]

Dla Studenta: Kryminały Marka Krajewskiego na scenie Capitolu [WIDEO]

Zdjęcia

282

Informacje dodatkowe

W materiałach wideo użytych w spektaklu wykorzystano fotografie pozostające w domenie publicznej:

  • Oskar Schlemmer trzymający maskę, 1930 (fot. O. Schlemmer)
  • Taniec patyków, 1928 (fot. O. Schlemmer)
  • Kobieta w teatralnej masce Oskara Schlemmera siedząca na fotelu B3 Marcela Breuera, 1926 (fot. E. Consemüller)
  • Portret Marleny Dietrich, 1932 (fot. D. English)

Najbliższe spektakle

Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie zgody poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem”. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 kwietnia 2016 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE informujemy, iż:

  • Administratorem Twoich danych osobowych jest Teatr Muzyczny Capitol, ul. Piłsudskiego 67, 50-019 Wrocław; e-mail: sekretariat@teatr-capitol.pl
  • W sprawach związanych z Twoimi danymi osobowymi proszę kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych za pomocą poczty elektronicznej: inspektor@teatr-capitol.pl lub poczty tradycyjnej: Teatr Muzyczny Capitol , ul. Piłsudskiego 67, 50-019 Wrocław
  • Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu:
  • Wykonania umowy sprzedaży biletów
  • Wykonania umowy o prowadzenie konta na stronie bilety.teatr-capitol.pl
  • Wykonania pozostałych umów, które z nami zawierasz
  • Prowadzenia procesu rekrutacyjnego
  • Obsługi zgłoszeń, które do nas kierujesz
  • W zakresie koniecznym do realizacji usługi newsletterowej
  • Obsługowym, rozumianym jako bieżące czynności związane z przetwarzaniem danych, które nie zmierzają do zawarcia umowy
  • Posiadasz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy określające sposób przetwarzania i ochrony danych osobowych.
  • Posiadasz prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  • Administrator w ramach realizacji celu przetwarzania może przekazywać dane osobowe podmiotom współpracującym z nim przy realizacji celu przetwarzania (np. podwykonawcom, podmiotom współpracującym z nim przy realizacji wydarzeń). Administrator może przekazywać dane osobowe dostawcom usług informatycznych lub podmiotom współpracującym w zakresie obsługi komunikacji z Tobą .
  • Dane osobowe przetwarzane są w okresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania nie dłuższy niż okres w jakim Administrator zobowiązany jest do przechowywania dokumentacji związanej z jego realizacją, lub do czasu cofnięcia zgody na przetwarzanie danych.
  • W naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Zmień rozmiar czcionki
Ustawienia kolorów