Teatr Muzyczny Capitol

Makbet

Spektakl rekomendowany dla widzów powyżej 18 lat

Duża Scena
Premiera: 13 października 2017 na Dużej Scenie
Czas: 3,5 godz. z jedną przerwą

WILLIAM SHAKESPEARE
W PRZEKŁADZIE STANISŁAWA BARAŃCZAKA

Szkocja XI wieku – miejsce i czas, w którym życie ludzkie nie waży wiele. Mężczyzna wart jest tyle, ile jego czyny w bitwie, kobieta – jeśli rodzi zdrowych synów. Morderstwo to sposób na pozbycie się wroga, ale i metoda sukcesji tronu. W cenie jest bezwzględność i odwaga, litość i wątpliwości zrodzone z refleksji będą słabością. Dlatego pierwsza zbrodnia Makbeta czyni następne koniecznymi. Uruchomiony jedną decyzją mechanizm unicestwi przecież w końcu swojego architekta, odbierając mu wcześniej spokój. W świecie, który raz spłynął krwią, nikt nie zachowa czystych rąk.

W swojej realizacji Makbeta Agata Duda-Gracz opowiada o pokuszeniu i winie, o zaczynie zła, który w sobie nosimy, o tym, jak tragicznie splata się w nas dziedzictwo antyku i chrześcijaństwa. Z niezwykłą precyzją analizuje związki między postaciami: szukając pokrewieństw, zależności i motywów sięga do źródeł historycznych i tworzy wieloznaczne, przejmujące tło dla głównych wątków dramatu.

Realizatorzy

Adaptacja, scenografia, kostiumy i reżyseria: Agata Duda-Gracz
Muzyka i kierownictwo muzyczne: Maja Kleszcz i Wojciech Krzak
Reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk
Ruch sceniczny: Tomasz Wesołowski
Praca nad słowem: Michał Pabian
Przygotowanie wokalne: Magdalena Śniadecka, Ewa Głowacka-Fierek
Realizacja dźwięku: Krzysztof Borowicz
Asystentki reżysera: Katarzyna Dudzic-Grabińska, Natasza Sołtanowicz, Hanna Zbyryt
Asystentki scenografa: Aleksandra Grabowska, Sara Sulej, Kaja Wolak

Zespół

Hekate: Emose Uhunmwangho
Wiedźma I: Helena Sujecka
Wiedźma II: Agnieszka Oryńska-Lesicka
Wiedźma III: Justyna Antoniak / Alicja Konarska (gościnnie) 5-8 IV 2018

Lady Makbet: Magda Kumorek (gościnnie)
Makbet: Cezary Studniak

Seyton: Maciej Maciejewski

Lulach: Łukasz Wójcik

Lady Lenox: Maja Lewicka
Lenox: Bartosz Picher

Menteth: Igor Kowalunas (gościnnie)

Angus: Błażej Wójcik

Duncan: Zbigniew Ruciński (Narodowy Stary Teatr) 5,6 IV 2018 / Ildefons Stachowiak (Teatr Nowy w Poznaniu) 7,8 IV 2018 / Tomasz Wysocki (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie)
Lady Malcolm: Elżbieta Kłosińska
Malcolm: Artur Caturian
Lady Donalbein: Bożena Bukowska
Donalbein: Tomasz Leszczyński

Lady Banquo: Ewa Szlempo
Banquo: Krzysztof Wrona (gościnnie)
Fleance: Bruno Krywiak (gościnnie)

Lady Macduff: Justyna Szafran
Macduff: Wojciech Brzeziński (Teatr Ateneum w Warszawie)
Syn Macduffa: Klaudia Waszak (gościnnie)

Lady Rosse: Paulina Jeżewska (gościnnie)
Rosse: Cezary Łukaszewicz (Teatr Polski we Wrocławiu) / Tomasz Wysocki (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie) 5,6 IV 2018 / Hubert Bronicki (Teatr Nowy w Krakowie) 7,8 IV 2018

Syn Macdonwalda: Adrian Kąca
Narzeczona Glen: Katarzyna Szkudlarek (gościnnie)

Mell – Kucharka: Marta Sapalska (Studium Musicalowe Capitol)
Erin – Pokojówka: Natalia Brudniak (gościnnie)
Mairin – Służąca: Natalia Borysiewicz (gościnnie)
Shana – Służąca: Alicja Konarska (gościnnie)
Tullia – Mamka: Malwina Stępińska (gościnnie)
Duana – Służąca: Małgorzata Urbanowicz (gościnnie)
Isleen – Dama dworu: Barbara Gołębiowska (Studium Musicalowe Capitol)
Triona – Dama dworu: Adrianna Górka (Studium Musicalowe Capitol)
Maureen – Tancerka: Żaneta Kwiatek (Studium Musicalowe Capitol)
Morgan – Żebraczka: Karolina Moc (Studium Musicalowe Capitol)
Cahan – Kaleka: Paula Musiał (Studium Musicalowe Capitol)

Ian – Najemnik: Piotr Małecki
Birk – Rycerz: Michał Szymański
Dirk – Giermek: Filip Zaszewski (gościnnie)

Muzyka na żywo: Maja Kleszcz – śpiew, wiolonczela, Marta Maślanka – cymbały, Wojciech Krzak – lira anglosaska

W nagraniach wzięli udział: Maja Kleszcz, Marta Maślanka, Bart Pałyga, Wojciech Krzak, miks i mastering: Andrzej Izdebski

Recenzje

Mirosław Kocur, Teatralny.pl: Inscenizacja Dudy-Gracz to mistrzowski popis kreatywnej wyobraźni. Reżyserka rezygnuje z konwencjonalnej scenografii i całą uwagę skupia na artystach. Świetna praca z aktorem zdecydowanie wyróżnia Makbeta w Capitolu od większości przedstawień, które dziś można zobaczyć na polskich scenach. [Wściekłość i wrzask, 18.10.2017]

Tomasz Domagała, DOMAGALAsieKULTURY: Spektakl w Capitolu to dobry teatr, ale gdy się całkiem niedawno widziało inne, bez wątpienia wybitne przedstawienia tej reżyserki, to określenie „dobry teatr” nie brzmi już tak dumnie. [Makbet gra w szachy, 17.10.2017]

Małgorzata Matuszewska, Polska The Times Gazeta Wrocławska: We wrocławskim Teatrze Muzycznym Capitol powstało przedstawienie wybitne w każdym szczególe. [„Makbet” w Capitolu. Biedny kraj, co boi się sobie spojrzeć w twarz, 15.10.2017]

Dagmara Chojnacka, Radio Wrocław: Szkoda, że autor nie mógł tego zobaczyć, miałby frajdę. Ten spektakl na pewno wejdzie do historii inscenizacji „Makbeta” [MAKBET w Capitolu, 15.10.2017]

Magda Piekarska, Gazeta Wyborcza Wrocław: Jak na obrazach dawnych mistrzów, w „Makbecie” oglądamy namalowaną z rozmachem panoramę ludzkich losów, jednak – w przeciwieństwie do zrealizowanego również we Wrocławiu spektaklu „Ja, Piotr Riviere…” – nie ma tu miejsca na bliższy, intymny kontakt z żadnym z bohaterów.
[„Makbet” w Capitolu: Tron we krwi. Dawno nie było przedstawienia, które budziłoby tak skrajne emocje, 15.10.2017]

Magdalena Talik, Wroclaw.pl: Genialnie wybrzmiewa na żywo muzyka Mai Kleszcz i Wojtka Krzaka, soundtrack można byłoby swobodnie promować w hollywoodzkim filmie. (…) Zespół Teatru Muzycznego Capitol wzbogacony o gościnnych aktorów gra rewelacyjnie [„Makbet” w Teatrze Capitol. Pod wysokim napięciem, 15.10.2017]

Grzegorz Chojnowski, Radio Wrocław: Inscenizacja (podkreślam to słowo) Agaty Dudy-Gracz to spektakl zachwycająco-imponujący wizją plastyczno-muzyczną, krystaliczny i idealnie zrównoważony w pierwszych dwóch godzinach, do antraktu. [MAKBET (Teatr Muzyczny Capitol), 14.10.2017]

Jacek Wakar, Onet.pl: [Agata Duda-Gracz] tym razem próbowała sfotografować w teatrze zło absolutne. Takie, przed którym nie ma ucieczki ani wyzwolenia. Unosi się niczym antyczne fatum, ale nie daje szans na katharsis – co najwyżej przerażenie. [Skrwawieni. „Makbet” według Williama Szekspira, spektakl Agaty Dudy-Gracz, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, 14.10.2017]

Katarzyna Mikołajewska, Teatralia: Nie po raz pierwszy wrocławski Capitol wymyka się definicjom teatru muzycznego, zapraszając do współpracy takich twórców jak Agata Duda-Gracz i zamieniając typowo musicalową formułę na spektakle silnie bazujące na muzyce [Władza nie ma płci, 14.10.2017]

Grzegorz Ćwiertniewicz, Teatr dla was: Wydaje się, że rezygnacja ze scenograficznego przepychu była w pełni świadoma. Szło bowiem o to, by widzowie skoncentrowali się przede wszystkim na słowie i ruchu. W słowie i ruchu wszyscy aktorzy odnaleźli się znakomicie. [Wrocławski Makbet na medal!, 17.12.2017]

Plakat

Plakat

Galerie

Zdjęcia: Greg Noo-Wak © Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu

Pozostałe informacje

130

Najbliższe spektakle

Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie zgody poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem”. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 kwietnia 2016 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE informujemy, iż:

  • Administratorem Twoich danych osobowych jest Teatr Muzyczny Capitol, ul. Piłsudskiego 67, 50-019 Wrocław; e-mail: sekretariat@teatr-capitol.pl
  • W sprawach związanych z Twoimi danymi osobowymi proszę kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych za pomocą poczty elektronicznej: inspektor@teatr-capitol.pl lub poczty tradycyjnej: Teatr Muzyczny Capitol , ul. Piłsudskiego 67, 50-019 Wrocław
  • Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu:
  • Wykonania umowy sprzedaży biletów
  • Wykonania umowy o prowadzenie konta na stronie bilety.teatr-capitol.pl
  • Wykonania pozostałych umów, które z nami zawierasz
  • Prowadzenia procesu rekrutacyjnego
  • Obsługi zgłoszeń, które do nas kierujesz
  • W zakresie koniecznym do realizacji usługi newsletterowej
  • Obsługowym, rozumianym jako bieżące czynności związane z przetwarzaniem danych, które nie zmierzają do zawarcia umowy
  • Posiadasz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy określające sposób przetwarzania i ochrony danych osobowych.
  • Posiadasz prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  • Administrator w ramach realizacji celu przetwarzania może przekazywać dane osobowe podmiotom współpracującym z nim przy realizacji celu przetwarzania (np. podwykonawcom, podmiotom współpracującym z nim przy realizacji wydarzeń). Administrator może przekazywać dane osobowe dostawcom usług informatycznych lub podmiotom współpracującym w zakresie obsługi komunikacji z Tobą .
  • Dane osobowe przetwarzane są w okresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania nie dłuższy niż okres w jakim Administrator zobowiązany jest do przechowywania dokumentacji związanej z jego realizacją, lub do czasu cofnięcia zgody na przetwarzanie danych.
  • W naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Zmień rozmiar czcionki
Ustawienia kolorów