Teatr Muzyczny Capitol

Tempus Fantasy

Czas: 1 godz. 30 min.

Płyta CD do nabycia w sklepie teatralnym

Premiera na Dużej Scenie 22 listopada 2014

Klasyka fortepianowa i nowoczesna elektronika znane z płyty „Tempus Fantasy” zyskały w spektaklu Teatru Muzycznego Capitol, nową, wzbogacającą jakość – taniec. Fascynacja dźwiękiem, ruchem i wyobraźnią twórcy – te elementy odgrywają kluczową rolę w widowisku przygotowanym przez Jacka Gęburę, reżysera, autora choreografii i tanecznego libretto.

Jak artysta postrzega świat? W jaki sposób jego dzieło kreuje rzeczywistość? Czy słyszy, widzi i czuje więcej niż inni?

Przy fortepianie zasiada Katarzyna Borek i snuje swoją muzyczną fantazję, do której elektroniczne sygnały dodaje Vojto Monteur (Wojciech Orszewski), a tancerze ekspresją, ruchem i emocjami odzwierciedlają ten niezwykły świat. Na pograniczu jawy i snu, realności i magii, „między niebem a piekłem”…

Tancerze, tworzący sceniczną wspólnotę, przeniosą siebie i widzów na „drugą stronę” – w niebyt, poza życie, w niewyobrażalnie piękny i barwny świat muzycznych fantasmagorii pianistki. Poetycka opowieść o przemijaniu rozgrywa się w feerycznych dekoracjach Anny Chadaj, scenografki, która kilkakrotnie już współpracowała z Capitolem.

Ważny jest też obraz z projekcji video, który dopowiada i komentuje wydarzenia na scenie. Widzowie oglądają multimedialne widowisko, odwołujące się do wrażliwości (nie tylko artysty), niejednoznaczne i symboliczne.

Tytułowa fantazja pojawia się w kontekście świata wyobrażonego, ale również rodzaju utworu muzycznego, z którego czerpią Borek i Orszewski. Rachmaninow, Prokofiew, Liszt, Chopin, Albeniz, Górecki, Ravel, Debussy, Bartok – na ich kompozycjach opiera się muzyczny eksperyment autorów „Tempus Fantasy”, składający się z licznych, kontrastujących ze sobą motywów.

Choreografia spektaklu opiera się o modern dance – współczesną klasykę, z wykorzystaniem różnych form tańca współczesnego, często są to organiczne sposoby pracy z ciałem, z ruchem, bez skodyfikowanych elementów.

Realizatorzy

Libretto, choreografia i reżyseria: JACEK GĘBURA
Muzyka: KATARZYNA BOREK I VOJTO MONTEUR
Kostiumy i scenografia: ANNA CHADAJ
Projekcje: JAKUB LECH I JAKUB HADER
Reżyseria światła: TOMASZ FILIPIAK
Realizacja dźwięku: ŁUKASZ NOWACKI, MACIEJ KOWALEWSKI

Obsada

KATARZYNA BOREK – fortepian
VOJTO MONTEUR – instrumenty elektroniczne

Tancerze:

BOŻENA BUKOWSKA, ILONA GUMOWSKA, MARTA HICHEL, ANNA KASPRZAK, MAJA LEWICKA, KATARZYNA TORZYŃSKA, MATEUSZ BRENNER, ALBERT CIASTEK, PIOTR MAŁECKI, JAN NYKIEL, MICHAŁ SZYMAŃSKI

oraz studenci Studium Musicalowego Capitol

Media o spektaklu

Perfekcyjny ruch i na wskroś współczesne obrazy spojone z piękną muzyką to wielkie atuty premiery Sceny Tańca w Teatrze Muzycznym Capitol – pisze Małgorzata Matuszewska w Gazecie Wrocławskiej [Recenzja spektaklu „Tempus Fantasy” we wrocławskim Teatrze Muzycznym Capitol, 24.11.2014]

„Tempus Fantasy” nie jest spektaklem klasycznym, bo, jak zaznaczał w wywiadzie jego reżyser, „ruch jest językiem abstrakcyjnym, opowiedzenie za jego pomocą jakiejś historii nie jest proste”. Jednak mimo to wciąga. Olbrzymia w tym zasługa muzyki granej na żywo przez Katarzynę Borek i Wojtka Orszewskiego, dźwięków hipnotyzujących, ułożonych wręcz w idealnych proporcjach partii pianina i elektronicznych brzmień – pisze Rafał Zieliński w Gazecie Wyborczej Wrocław [Wciągający taneczny „Tempus Fantasy” we wrocławskim Capitol, 24.11.2014].

Gdy w wycyzelowane sekwencje obrazów Gębury wdarł się kawałek „gołej”, niezinterpretowanej artystycznie rzeczywistości, stało się jasne, że jego spektakl chce powiedzieć coś więcej. Być może jest to filozoficzna przypowieść na temat tego, co jest i co nam się wydaje. Scena ze swoją kuglarską magią jest tu tylko wzorcowym modelem, na którym demonstruje się nierozwiązywalną grę ambiwalencji – pisze Jolanta Kowalska w portalu Tearalny.pl [Dotknięcie realności, 31.12.2014]

Trudno stwierdzić, który element „Tempus Fantasy” (…) najbardziej zapada w pamięć: dźwięki, obrazy czy ruch. Twórcy wręcz bombardują zmysły widzów kolejnymi impulsami, przy czym raz na pierwszy plan wysuwa się klasyczna muzyka grana na fortepianie przez Katarzynę Borek, innym zaś razem elektroniczne brzmienia Vojto Monteura (właściwie Wojciecha Orszewskiego) lub też ruch sceniczny wykreowany przez tancerzy. Żaden z trybików tej muzycznej machiny nie jest słabszym ogniwem – wszystkie części widowiska zostały dopracowane do perfekcji – pisze Katarzyna Mikołajewska w magazynie Art Papier [Wytańczyć przemijanie, 15.01.2015]

Zdjęcia

FOTO: ŁUKASZ GIZA © TEATR MUZYCZNY CAPITOL

Audio/wideo

18

Najbliższe spektakle

Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie zgody poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem”. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 kwietnia 2016 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE informujemy, iż:

  • Administratorem Twoich danych osobowych jest Teatr Muzyczny Capitol, ul. Piłsudskiego 67, 50-019 Wrocław; e-mail: sekretariat@teatr-capitol.pl
  • W sprawach związanych z Twoimi danymi osobowymi proszę kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych za pomocą poczty elektronicznej: inspektor@teatr-capitol.pl lub poczty tradycyjnej: Teatr Muzyczny Capitol , ul. Piłsudskiego 67, 50-019 Wrocław
  • Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu:
  • Wykonania umowy sprzedaży biletów
  • Wykonania umowy o prowadzenie konta na stronie bilety.teatr-capitol.pl
  • Wykonania pozostałych umów, które z nami zawierasz
  • Prowadzenia procesu rekrutacyjnego
  • Obsługi zgłoszeń, które do nas kierujesz
  • W zakresie koniecznym do realizacji usługi newsletterowej
  • Obsługowym, rozumianym jako bieżące czynności związane z przetwarzaniem danych, które nie zmierzają do zawarcia umowy
  • Posiadasz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy określające sposób przetwarzania i ochrony danych osobowych.
  • Posiadasz prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  • Administrator w ramach realizacji celu przetwarzania może przekazywać dane osobowe podmiotom współpracującym z nim przy realizacji celu przetwarzania (np. podwykonawcom, podmiotom współpracującym z nim przy realizacji wydarzeń). Administrator może przekazywać dane osobowe dostawcom usług informatycznych lub podmiotom współpracującym w zakresie obsługi komunikacji z Tobą .
  • Dane osobowe przetwarzane są w okresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania nie dłuższy niż okres w jakim Administrator zobowiązany jest do przechowywania dokumentacji związanej z jego realizacją, lub do czasu cofnięcia zgody na przetwarzanie danych.
  • W naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Zmień rozmiar czcionki
Ustawienia kolorów