Teatr Muzyczny Capitol

Mistrz i Małgorzata

Premiera: 28 września 2013 na Dużej Scenie, na otwarcie teatru po przebudowie
Czas: 3 godz. 20 min z jedną przerwą

Spektakl z napisami w języku angielskim

Kup płytę CDPosłuchaj online

Spektakl dla widzów 16+

dym papierosowy

Ten spektakl to majstersztyk!
Gazeta Wyborcza Wrocław

Przedstawienie muzyczne na najwyższym poziomie.
Teatralia


Mistrz: Nienawidzę tej powieści.
Woland: A ona jeszcze pana zadziwi. 

Ci, którzy znają powieść Bułhakowa, pamiętają klucz, który na samym początku lektury czytelnik dostaje do rąk. Cytat z „Fausta” Goethego, pytanie do Mefista i jego odpowiedź: – Kimże w końcu jesteś? – Jam częścią tej siły, która wiecznie zła pragnąc, wiecznie czyni dobro.

Akcja „Mistrza i Małgorzaty” zaczyna się w moskiewskim parku, na Patriarszych Prudach. Przypadkowo spotkany przez dwóch literatów cudzoziemiec okazuje się Szatanem we własnej osobie – dla jego rozmówców ta krótka znajomość będzie doświadczeniem tyleż nierealnym, co dotkliwie bolesnym. Nie minie też wiele czasu, a w zmęczonej, otępiałej komunistycznej Moskwie za sprawą wysłanników piekła zapanuje „kompletny zamęt”. Bywają widać epoki, kiedy przybyły na ziemię diabeł jawi się jedynym sprawiedliwym.

Szatan w Moskwie podstawi ludziom lustro, w którym będą mogli się przejrzeć, obnaży bez litości ich najgorsze przywary: chciwość, pychę, żądzę władzy, fałsz i zdradę, ale też przypomni, że istnieje siła potężniejsza od zła i nienawiści – prawdziwa, wierna, wieczna miłość. Taka miłość, która czyni ludzi zdolnymi do wyrzeczeń, szaleństwa w imię uczucia, odwagi wbrew wszystkiemu, taka, która połączyła Małgorzatę i Mistrza.

Dla tych dwojga jednak najszczęśliwszym zakończeniem będzie śmierć. Nie światłość, ale upragniony spokój, ten sam, na jaki czekają wszyscy grzesznicy bez nadziei. Na przykład Poncjusz Piłat, bohater feralnej powieści Mistrza, zmęczony swoją nieśmiertelnością, pragnący tylko chwili rozmowy z „wędrownym filozofem” Jeszuą Ha-Nocri, którego skazał kiedyś na Golgotę.

W drodze przez sowiecką Moskwę i Jerozolimę sprzed dwóch tysięcy lat towarzyszy scenicznym postaciom Kobieta, tajemnicza narratorka, nieobojętny świadek, a może sprawczyni zdarzeń. Niech pozostanie dla widzów zagadką w stylu Bułhakowa, jak odrealniona przez niego topografia miasta, znaczące imiona i nazwiska, przeplatające się epoki.

Realizatorzy

Według powieści Michaiła Bułhakowa
Reżyseria, tłumaczenie i adaptacja: Wojciech Kościelniak
Teksty piosenek: Rafał Dziwisz
Muzyka i kierownictwo muzyczne: Piotr Dziubek
Scenografia i wizualizacje: Damian Styrna
Kostiumy: Bożena Ślaga
Choreografia: Jarosław Staniek
Reżyseria światła: Bogumił Palewicz
Przygotowanie wokalne: Magdalena Śniadecka
Asystent reżysera: Agnieszka Kozak
Asystent choreografa: Joanna Ziemczyk-Kierzkowska

Tłumaczenie na język angielski (wyświetlane napisy) : Joanna Kiszkis

Obsada

Kobieta: Justyna Szafran
Woland: Tomasz Wysocki (Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie) / Marek Nędza (Teatr im. S. Jaracza w Łodzi)
Mistrz: Rafał Dziwisz (Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie) / Błażej Wójcik
Małgorzata: Justyna Antoniak / Magdalena Szczerbowska
Iwan Bezdomny: Mariusz Kiljan (Teatr Polski we Wrocławiu) / Michał Szymański (gościnnie)
Korowiow: Błażej Wójcik / Maciej Maciejewski (gościnnie)
Behemot: Mikołaj Woubishet (gościnnie)
Piłat / Doktor Strawiński: Konrad Imiela / Igor Kujawski (gościnnie)
Jeszua: Cezary Studniak (gościnnie) / Krzysztof Suszek
Asasello: Bartosz Picher
Berlioz: Andrzej Gałła (gościnnie)
Hella: Ewelina Adamska-Porczyk (gościnnie) / Katarzyna Granecka (gościnnie)
Natasza: Agnieszka Oryńska-Lesicka
Frieda / Sprzedawczyni: Ewa Szlempo-Kruszyńska
Fokicz: Tomasz Leszczyński
Praskowia Fiodorowna: Elżbieta Kłosińska
Nikołaj Iwanowicz: Michał Zborowski / Michał Szymański (gościnnie)
Bengalski: Adrian Kąca / Jan Kowalewski
Abadona: Albert Pyśk / Łukasz Wójcik-Zawierucha (gościnnie)
Annuszka: Paulina Jeżewska (gościnnie)
Brunetka: Katarzyna Pietruska / Klaudia Waszak
Jazz-Murzynka: Emose Uhunmwangho
Adelfina: Małgorzata Szeptycka
Baron Meigel: Jan Kowalewski / Adrian Kąca
Afraniusz: Filip Zaszewski (gościnnie)
Obywatelka: Magdalena Szczerbowska / Justyna Antoniak / Barbara Białkowska (gościnnie)
Pracownicy Biura Turystyki Zagranicznej: Janina Garbińska-Budzińska (gościnnie), Wojciech Kupczyński

Tancerze

Bożena Bukowska
Maja Lewicka
Monika Kolbusz
Aneta Mazur
Dominika Józefowiak
Barbara Olech
Joanna Ziemczyk-Kierzkowska
Mateusz Brenner
Krzysztof Tyszko
Mateusz Kieraś
Krzysztof Piechniczek
Jan Nykiel / Michał Szymański
Michał Pietrzak / Tomasz Koszański
Jacek Skoczeń
Tomek Ryś

w scenie Balu biorą udział Barbara Białkowska, Milena Libura i Mateusz Misztal ze Studium Musicalowego Capitol

Orkiestra

Dyrygent: Piotr Dziubek
Skrzypce: Beata Wołczyk
Akordeon, Fortepian: Jacek Berg
Kontrabas: Jakub Olejnik / Grzegorz Piasecki / Adam Skrzypek
Perkusja: Michał Polak
Tuba: Piotr Hałaj / Piotr Kosiński
Gitara: Magdalena Czwojda / Maciej Mazurek
Puzony: Krzysztof Chlewicki, Mateusz Mendyka, Adrian Wilga, Marcin Wołowiec
Trąbki: Aleksander Kobus, Marek Kubiszyn, Adam Lepka, Maurycy Wójciński
Obój: Monika Pietruszewska
Fagot: Alicja Kieruzalska
Saksofony: Karol Gola, Władysław Kwaśnicki, Szymon Nidzworski, Tomasz Pruchnicki
Klarnety: Marcin Wróbel, Tomasz Żymła

Media o spektaklu

Gazeta Wyborcza Wrocław, Magda Piekarska: Spektakl to majstersztyk! [„Mistrz i Małgorzata”: majstersztyk ze znakomitymi aktorami, 29.09.2013]

Polska The Times Gazeta Wrocławska, Małgorzata Matuszewska: Zalet musicalu „Mistrz i Małgorzata”, otwierającego wystawnie wrocławski Teatr Muzyczny Capitol po wielkiej przebudowie, nie sposób wyliczyć.  [To najpiękniejsze życie, o którym marzyliśmy, 29.09.2013]

Radio Wrocław, Grzegorz Chojnowski: To właśnie tu [w Capitolu] publiczność w każdym wieku otrzymuje na wysokim poziomie utrzymywaną i rozrywkę, i refleksję. Jak w najnowszym spektaklu Kościelniaka… 

Wroclaw.pl, Agnieszka Kołodyńska: Warto wybrać się na ten spektakl, by przypomnieć sobie, jak powinien wyglądać dobry musical. [Capitol olśniewa i znów śpiewa, 30.09.2013]

Radio Wrocław, Dagmara Chojnacka: Mamy we Wrocławiu Broadway, a nawet lepiej! [Mistrz, Małgorzata i nowiutki stary Capitol, 1.10.2013]

Portal Dla studenta, Marcin Szewczyk: (Reżyser) nie bawi się w nadinterpretacje, nie dekonstruuje historii, pozwala powieści mówić za siebie. A ta sama – ze swoim żywym humorem, groteską, ale i refleksyjnością – broni się znakomicie. [Szatańska energia w Capitolu, 1.10.2013]

Nowa Siła Krytyczna, Agnieszka Serlikowska: To spektakl, w którym chyba każdy wielbiciel powieści Bułhakowa znajdzie motyw, za który pokochał książkę, adaptacja muzycznie fascynująca i w poszczególnych scenach błyskotliwa.[Siła Mistrza, 4.10.2013]

PIK, Barbara Lekarczyk-Cisek: Na początek sezonu w nowo otwartym Capitolu, którego przestrzeń imponuje i zachwyca swoją urodą i funkcjonalnością, udała się artystom nie tyle magiczna sztuczka, co prawdziwa Sztuka przez duże „S”. [Mistrz i Małgorzata na początek sezonu, 12.10.2013]

Teatralny.pl, Jolanta Kowalska: Spektakl w Capitolu godzi jakość komercyjną i artystyczną: można się na nim nieźle bawić i porozmyślać. Oczywiście w granicach rozsądku, w końcu to musical. [Diabeł w Związku Radzieckim, 14.10.2013]

Teatralia, Karolina Obszyńska: To przedstawienie muzyczne na najwyższym poziomie – rodem z największych teatrów na świecie. [Mistrzowski pokaz na otwarcie Capitolu, 16.10.2013, http://www.teatralia.com.pl/mistrzowski-pokaz-na-otwarcie-capitolu-mistrz-malgorzata/]

Dziennik Teatralny, Karolina Augustyniak: Monumentalne widowisko, które walory literackiego pierwowzoru wynosi na piedestał. [Piękno teatralnej iluzji, 30.04.2014, http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/piekno-teatralnej-iluzji.html

Opinie widzów po premierze: Rewelacyjny! Zapiera dech w piersiach! [Gazeta Wyborcza Wrocław, 29.09.2013]

Zdjęcia

ZDJĘCIA ŁUKASZ GIZA / TEATR MUZYCZNY CAPITOL

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Narodowego Centrum Kultury – Kultura – Interwencje.

13

Najbliższe spektakle

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych, swobodnego przepływu takich danych i uchylenia dyrektywy oraz o wyrażenie zgody poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem”.

Zmień rozmiar czcionki
Ustawienia kolorów