Teatr Muzyczny Capitol

Blaszany bębenek

Czas: 3,5 godziny z jedną przerwą
Premiera 6 października 2018 na Dużej Scenie
spektakl z napisami w języku angielskim
Kup płytę CDPosłuchaj online

 

AGATA KUCIŃSKA otrzymała w 2019 r. za rolę Oskara Matzeratha Wrocławską Nagrodę Teatralną

Spektakl rekomendowany dla widzów powyżej 16 lat

Brawurowa, mistrzowsko wykonana, znakomicie i głęboko przemyślana musicalowa adaptacja słynnej powieści.
Radio Wrocław

Bogactwo rozwiązań inscenizacyjnych oszałamia. Rzadko dziś można oglądać w teatrze dzieła tak spójne estetycznie i wyraziste treściowo. Wielki triumf sztuki.
Teatralny.pl


Historia chłopca, który nie chciał rosnąć, a swój protest wobec świata dorosłych wyrażał, bębniąc w blaszany bębenek. W teatralnej adaptacji opowieść ta przenosi się do sklepu z zabawkami. W głównej roli – po raz pierwszy w historii musicalu – występuje lalka, animowana przez aktorkę tintamareska. A że główny bohater jest także urodzonym showmanem (bębenek!), mamy „wodewil” – efektowny show z elementami farsy i burleski.

„Blaszany bębenek”, czyli pierwsza część tzw. „gdańskiej trylogii” Grassa, opowiada o Gdańsku przed i podczas II wojny światowej. Splatają się w niej losy gdańskich Polaków, Niemców i Kaszubów, rysując tło dla opowieści o dorastaniu i dojrzewaniu w cieniu Historii.

Książkę niemal od razu po publikacji uznano za jedną z najświetniejszych powieści XX wieku. Polskie tłumaczenie ukazało się dopiero w latach 80., najpierw w drugim obiegu, już po słynnej filmowej adaptacji Volkera Schlöndorffa. Premiera „Blaszanego bębenka” w Capitolu miała miejsce dokładnie, co do dnia, w 59. rocznicę wydania powieści.

Realizatorzy

Scenariusz, teksty piosenek, reżyseria: Wojciech Kościelniak
Muzyka: Mariusz Obijalski
Kierownictwo muzyczne: Mariusz Obijalski i Adam Skrzypek
Scenografia i kostiumy: Anna Chadaj
Choreografia: Ewelina Adamska-Porczyk
Współpraca choreograficzna: Krzysztof Tyszko
Reżyseria świateł: Tadeusz Trylski
Projekcje video: Jakub Lech
Przygotowanie wokalne: Magdalena Śniadecka, Ewa Głowacka-Fierek
Reżyseria dźwięku: Krzysztof Borowicz
Charakteryzacja i peruki: Magdalena Chabrowska-Oleksiak, Agnieszka Jasiniecka, Ewa Soszyńska
Asystent reżysera: Marta Parzychowska
Asystenci scenografa: Anna Adamiak, Jakub Fidler
Inspicjenci: Wojciech Kupczyński, Małgorzata Szeptycka
Suflerka: Janina Garbińska-Budzińska

Tłumaczenie na język angielski (wyświetlane napisy): Sławomir Błaut

Obsada

Oskar: Agata Kucińska (Wrocławski Teatr Lalek) 26-28 IV/ Katarzyna Pietruska
Agnieszka: Agnieszka Oryńska-Lesicka / Alicja Kalinowska
Matzerath: Artur Caturian (gościnnie) / Maciej Maciejewski (gościnnie)
Jan: Błażej Stencel (gościnnie) / Kamil Krupicz (gościnnie)
Anna: Justyna Szafran
Maria, Bachor Sussi: Ewa Szlempo-Kruszyńska / Iga Rudnicka (gościnnie)
Luzie, Szatan: Katarzyna Janiszewska (gościnnie)
Panna Spollenhauer: Justyna Woźniak / Joanna Stasiewicz (Lubuski Teatr w Zielonej Górze)
Bebra, Bachor Nuchi: Tomasz Leszczyński
Roswita: Katarzyna Pietruska / Angelika Wójcik (gościnnie) 26-28 IV
Stortebecker, Bachor Hanschen: Artur Caturian (gościnnie) / Michał Zborowski
Proboszcz Wiehnke: Karol Donda (gościnnie)
Jezus: Paulina Kowalska (gościnnie)
Agneta: Paulina Jeżewska (gościnnie)
Scholastyka: Karolina Szeptycka (gościnnie)
Heilandt: Michał Sienkiewicz (gościnnie)
Sigismund Markus: Mikołaj Woubishet (gościnnie)
Psuj: Michał Zborowski / Paweł Wydrzyński (AST Wrocław) / Tomasz Leszczyński
Sztauer, Bachor Harry: Michał J. Bajor (gościnnie)
Leo Hyś: Krzysztof Suszek
Lankes, Bachor Aksel: Jan Kowalewski
Matka Boska: Monika Kolbusz (gościnnie)
Czarna Kucharka: Barbara Olech (gościnnie)
Muzyk Meyn: Michał Pietrzak (gościnnie)
Józef Koljaiczek: Jacek Skoczeń (gościnnie)

Zabawki, Mieszkańcy, Uczniowie, Hitlerowcy, Ułani, Żołnierze Radzieccy, Koty, Żandarmi, Klienci, Show Girls, Uczestnicy Wiecu, Złodzieje, Wyciskacze, Wierni, Mewy, Artyści Opery, Plażowicze, Akrobaci, Siostry Zakonne, Policjanci, Sędziowie i inni:

Bożena Bukowska
Maria Bijak
Karolina Bodziony-Miklaszewska
Paula Gogol
Marine Hovhannisyan
Dominika Józefowiak
Monika Kolbusz
Magdalena Majtyka
Aneta Mazur
Zuzanna Nir
Anna Puzio
Martyna Rak
Justyna Taborska
Marek Bratkowski
Mateusz Brenner
Bartłomiej Gąsior
Mateusz Kieraś
Dariusz Kowalewski
Mateusz Miela
Jan Nykiel
Michał Pasternak
Krzysztof Piechniczek
Michał Pietrzak
Tomasz Ryś
Krzysztof Tyszko
Jacek Skoczeń

Orkiestra

Adam Skrzypek – dyrygent
Beata Wołczyk – skrzypce
Marcin Lutrosiński – pianino, instrumenty klawiszowe
Maciej Mazurek / Magdalena Czwojda – gitary, banjo
Marek Kubiszyn / Jan Chojnacki – trąbka
Marcin Wołowiec / Szymon Rybitw – puzon
Igor Pietraszewski – saksofon barytonowy, flet shakuhachi
Robert Kamalski – saksofon tenorowy / klarnet
Janusz Brych / Agnieszka Jutkiewicz / Mariusz Kuśnierz – saksofon tenorowy / klarnet basowy
Tomasz Pruchnicki / Adam Bławicki – saksofon altowy / klarnet / flet
Grzegorz Piasecki / Wojciech Bergander – kontrabas
Sebastian Skrzypek / Wojciech Buliński – perkusja / instrumenty perkusyjne
Dariusz Kaliszuk / Michał Polak – instrumenty perkusyjne

Media o spektaklu

PO XXVI FESTIWALU OPEROWYM W BYDGOSZCZY (2019)

Urszula Guźlecka, TVP Bydgoszcz: Zespół Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu spowodował, że 26. Bydgoski Festiwal Operowy przeszedł do historii w wielkim stylu.

Ewa Czarnowska-Woźniak, Express Bydgoski: Zaserwowano nam kolejne monumentalne wystawienie klasyki powieściowej w wydaniu musicalowym, przygotowane przez wrocławski Teatr Muzyczny Capitol.

Anna Szarapka, Tygodnik Bydgoski: W spektaklu zachwycał wirtuozowski ruch, niezwykła sprawność tancerzy oraz wszechstronność głównych aktorów.

PO PREMIERZE

Mirosław Kocur, Teatralny.pl: Rzadko dziś można oglądać w teatrze dzieła tak spójne estetycznie i wyraziste treściowo. Wielki triumf sztuki. [Triumf sztuki, 15 X 2018]

Magda Piekarska, Gazeta Wyborcza Wrocław: Kościelniak precyzyjnie dobiera proporcje wodewilowej mieszanki. Pozwala nam dobrze się poczuć, rozsiąść w fotelach, chłonąć nastrój tanecznej imprezy w gdańskiej kawiarni, żeby za moment wytrącić nas z poczucia bezpieczeństwa upiorami nazizmu. [Po premierze w Teatrze Muzycznym Capitol: “Bębenek” bije na trwogę, 7 X 2018]

Katarzyna Mikołajewska, Mieszam w kulturze: W Teatrze Muzycznym Capitol zapadły niedawno co najmniej trzy bardzo dobre decyzje. Pierwszą było zaproszenie Wojciecha Kościelniaka do stworzenia spektaklu na otwarcie sezonu. Drugim udanym wyborem, było przeniesienie na scenę powieści Güntera Grassa. A trzecim – przynoszący świetne rezultaty romans z teatrem lalkowym [Bębniarz dzieckiem podszyty (Blaszany bębenek), 7 X 2018]

Dagmara Chojnacka, Radio Wrocław: Brawurowa, mistrzowsko wykonana, znakomicie i głęboko przemyślana musicalowa adaptacja słynnej powieści. Wybitne kreacje aktorskie i wokalne. [Blaszany Bębenek” w Capitolu, 7 X 2018]

Grzegorz Chojnowski, Radio Wrocław: Ten spektakl jest najlepszy, gdy zapomina, że jedyna w sezonie duża premiera Capitolu musi być przebojem. [BLASZANY BĘBENEK (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu), 7 X 2018]

Michał Hernes, TuWrocław.com: Odnoszę wrażenie, że Kościelniak cierpliwie czekał na moment, kiedy będzie mógł wystawić ten musical, a wszystkie elementy, które wymarzyły mu się w adaptacji słynnej książki, złożyły się w spójną całość. [Nowy wspaniały „Blaszany bębenek” [RECENZJA], 8 X 2018]

Sabina Misakiewicz, Dzielnice Magazine: Mistrzowska choreografia, muzyka, scenografia, kostiumy, reżyseria. [„Blaszany bębenek” [RECENZJA], 8 X 2018]


 

ZAPOWIEDZI

Magda Piekarska, Gazeta Wyborcza Wrocław: Capitol uderza w bębenek. To jedna z najbardziej wyczekiwanych premier [ZDJĘCIA], 2 X 2018; Wywiad z Wojciechem Kościelniakiem Dlaczego czas znów bić w bębenek? “Ta powieść staje się zatrważająco aktualna”, 5 X 2018

Jan Pelczar, Radio RAM: Rozmowa z Alicją Kalinowską i Maciejem Maciejewskim, 3 X 2018

Małgorzata Wieliczko, Wrocław.pl: „Blaszany bębenek” – premiera w Teatrze Muzycznym Capitol, 2 X 2018

Michał Hernes, TuWroclaw.com: Reżyser „Blaszanego bębenka”: Przez brak dystansu gubimy uśmiech i radość [WYWIAD] 4 X 2018

Sabina Misakiewicz, Ola Sopuch, Dzielnice Wrocławia: Fragmenty spektaklu, rozmowa z Wojciechem Kościelniakiem i Agnieszką Oryńską-Lesicką, grającą rolę Agnieszki [WIDEO], 3 X 2018

Michał Derkacz, Krzysztof Zatycki, dlaStudenta.pl: Rozmowa z Arturem Caturianem, grającym rolę Alfreda Matzeratha [WIDEO], 2 X 2018

 

 

Zdjęcia

Zobacz więcej zdjęć

Audio/wideo

Plakat

Plakat

Partnerzy

208

Najbliższe spektakle

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych, swobodnego przepływu takich danych i uchylenia dyrektywy oraz o wyrażenie zgody poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem”.

Zmień rozmiar czcionki
Ustawienia kolorów