Teatr Muzyczny Capitol

Balladyna

Czas: 1 godz. 55 min. bez przerwy
Premiera 10 lutego 2017 na Scenie Ciśnień

Spektakl rekomendowany dla widzów powyżej 16 lat (nagość)

Na tron Polski wstępuje bezwzględna morderczyni. Kim jest? Jak to się stało, że mistyczna korona polskich królów, uświęcona dotykiem Dzieciątka Jezus, wieńczy skronie zbrodniarki? Jak rodzi się bezwzględna władza i jaką cenę trzeba zapłacić za wejście na szczyt? W tej tragicznej baśni Balladyna, królowa-siostrobójczyni, okrutna dla matki, stanie wobec swoich czynów z podniesionym czołem.Ale to świat odrealniony i fantastyczny, jak wizje każdego tyrana, świat, w którym do ziemskich spraw mieszają się wiedźmy, nimfy i duchy. Choć leniwe i obarczone ludzkimi słabościami, nieziemskie stworzenia zadziwiająco skutecznie wpłyną na bieg zdarzeń.

Tekst uzupełniony został o fragmenty „Genezis z Ducha” i „Króla Ducha” oraz wiersz „Uspokojenie” Juliusza Słowackiego, o fragmenty „Legendy” Stanisława Wyspiańskiego i opery „Goplana” Władysława Żeleńskiego z tekstem Ludomiła Germana. Autorami adaptacji są Tomasz Jękot, Silvermoon & Willow – czyli Sebastian Majewski i Agnieszka Olsten, reżyserka spektaklu. Scenografię i kostiumy – po raz pierwszy dla Capitolu – zaprojektował Olaf Brzeski, który towarzyszy także aktorom na scenie jako rysownik. Autorem muzyki jest Kuba Suchar, światło reżyserował Robert Mleczko, obraz, będący fragmentem scenografii, namalowała Beata Rojek.

Spektakl brał udział w III edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”

Realizatorzy

ADAPTACJA TEKSTU JULIUSZA SŁOWACKIEGO: TOMASZ JĘKOT, SILVERMOON & WILLOW
REŻYSERIA: AGNIESZKA OLSTEN
MUZYKA: KUBA SUCHAR
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY: OLAF BRZESKI
REŻYSERIA ŚWIATŁA: ROBERT MLECZKO
ASYSTENT REŻYSERA: MARIUSZ SIBILA
AUTORKA OBRAZU: BEATA ROJEK

Obsada

GOPLANA: JUSTYNA ANTONIAK / MAGDALENA WOJNAROWSKA 12-15 V 2018
BALLADYNA: AGNIESZKA KWIETNIEWSKA (GOŚCINNIE, TEATR POLSKI)
ALINA / JASKÓŁKA: EWA SZLEMPO
POPIEL / CHOCHLIK: ARTUR CATURIAN
GRABIEC: KONRAD IMIELA
KIRKOR: ADRIAN KĄCA
FON KOSTRYN: BŁAŻEJ WÓJCIK
WAWEL: OLAF BRZESKI
GŁOS: MAGDALENA ŚNIADECKA

W NAGRANIU MUZYKI UDZIAŁ WZIĘLI: ZBIGNIEW KOZERA (KONTRABAS, GITARA BASOWA, GIMBRI, GITARA ELEKTRYCZNA), JAGODA SUCHAR (WIOLONCZELA), KUBA SUCHAR (PERKUSJA I INSTR. PERKUSYJNE, WIIBRAFON, MINIMOOG, CLAVINET D6, SOLINA STRING ENSEMBLE)

Media o spektaklu

GRZEGORZ CHOJNOWSKI, RADIO WROCŁAW: To bardzo udane przedstawienie (…) same tu udane role, postaci nieoczywiste, spotykające się ni to w retrospekcji Balladynowej biografii, ni to w komunie odgrywającej Słowackie fabuły. Przekonuje i wyraźną kreską kreślona Alina Ewy Szlempo, i Popiel/Chochlik Artura Caturiana, milczący Fon Kostryn Błażeja Wójcika. Urzekają piosenki, w których wiele się dzieje, intryguje na żywo szkicujący Olaf Brzeski (…Wawel – duch narodu?), towarzyszący wydarzeniom. Pięknie wygląda, brzmi i wiele znaczy ostatnia sekwencja: gdy Kwietniewska mówi tekstem ‚Uspokojenia’ Słowackiego, Brzeski rysuje jej portret, fantastycznie dialogujący za moment ze sceną chrztu. [10.02.2017,  http://chojnowski.blogspot.com/2017/02/balladyna-teatr-muzyczny-capitol.html]

AGATA JANIKOWSKA, TEATR DLA WAS: Scenografia zdaje się być scenerią rodem z futurystycznych wyobrażeń, które można opisać krótko jako „królestwo w budowie”. Wchodząc w świat dramatu nie znajdziemy się w dopracowanej do ostatniego detalu bazie dowodzenia, ale w improwizowanej przestrzeni rodem z fantastycznego snu. Sugeruje to, że akcja nie dzieje się ani w przeszłości, ani w przyszłości; znajdujemy się w pewnym „bezczasie”, w którym Polska wegetuje w oczekiwaniu na poprawę swojego marnego losu. (…) Jedynym ratunkiem dla kraju wydaje się odnalezienie mitycznej korony Polski, która ukryta przez wygnanego z kraju Popiela, ma szansę znowu przywrócić świetność i blask naszemu państwu. Wyłowiony z wodnych odmętów artefakt okazuje się być gałęzią, którą Grabiec pośpiesznie zakłada sobie na głowę z nadzieją, że automatycznie stanie się władcą. Jedyne co osiąga to śmieszność. Polska, która wierzy w mistyczną moc pokoleń skazana jest na porażkę; oglądając się nieustannie w przeszłość zapomina o tym, co buduje teraźniejszość [12,02.2017, http://www.teatrdlawas.pl/recenzje/6567-agata-janikowska]

KAROLINA AUGUSTYNIAK, CZYTAM TEKSTY: Balladyna Olsten jest spektaklem na wskroś nowoczesnym, bezbłędnie zagranym. Napięcia rozpisane na dialogi i piosenki (zwłaszcza pierwszą pieśń Balladyny i śpiewny monolog Aliny/Jaskółki) rozkładają się równomiernie. Świetna muzyka Kuby Suchara z charakterystycznymi, powtarzalnymi i wpadającymi w ucho motywami nadaje przedstawieniu pulsujący rytm. Balladyna na nowo odczytana, osadzona w historycznym bezczasie staje się nie tyle opowieścią o winie i karze, co o wybujałych ambicjach, na które świat nie jest jeszcze gotów. [12.02.2017, http://czytamteksty.blogspot.com/2017/02/balladyna-rez-agnieszka-olsten-teatr.html?view=magazine]

MAGDA PIEKARSKA, GAZETA WYBORCZA WROCŁAW: Spektakl Olsten sprawdza się także jako udana integracja sztuki ponad podziałami. Chciałoby się zabrać do domu niepokojącą muzykę Kuby Suchara. Olaf Brzeski, twórca scenografii do spektaklu, buduje ją na żywo (…) obraz Beaty Rojek wciąga publiczność w ciemną otchłań [13.02.2017, Malin nie będzie]

MAŁGORZATA MATUSZEWSKA, GAZETA WROCŁAWSKA: [Balladyna] to majstersztyk formy ze świetnymi kreacjami aktorskimi. Wizualnie niezwykła [13.02.2017, http://wroclaw.naszemiasto.pl/artykul/teatr-muzyczny-capitol-swietna-balladyna,4014372,artgal,t,id,tm.html]

SABINA MISAKIEWICZ, DZIELNICE WROCŁAWIA: Spektakl Agnieszki Olsten daleki jest od tego, czego spodziewali się miłośnicy wiernych przykładów lektur na scenę. Wizja reżyserki to zabawa, niekonwencjonalna, nieoczywista, na przekór Słowackiemu i całemu dramatyzmowi morderczej intrygi. Poszczególne sceny to perełki. [13.02.2017, http://www.dzielnicewroclawia.pl/balladyna-recenzja/]

BARBARA LEKARCZYK-CISEK: Balladyna w koncepcji Agnieszki Kwietniewskiej przypomina bardziej współczesną feministkę, rozczarowaną mężczyznami, którzy nie tylko nie są dla niej odpowiednimi partnerami, ale przede wszystkim konkurentami do władzy. Przypominają portrety mężczyzn z filmów Almodovara – są słabi i mało interesujący, prymitywni i ograniczeni [13.02.2017, http://kulturaonline.pl/balladyna]

AGNIESZKA KOŁODYŃSKA: Połączenie romantycznego dramatu z teatrem muzycznym okazało się bardzo udanym eksperymentem. Niepokojąca muzyka Kuby Suchara i śpiewający do niej aktorzy wprowadzają widzów w metafizyczny wymiar, tak bliski romantykom. [14.02.2017, http://www.wroclaw.pl/balladyna-inna-niz-wszystkie-po-premierze-w-capitolu]

MARIA MACZUGA, NOWA SIŁA KRYTYCZNA: Sceniczny świat rozpadu i niewykorzystanych możliwości ukazany za pomocą idealnie dopracowanej dramaturgii, muzyki i inscenizacji, składających się w jednolitą całość, pokazał siłę polskiej klasyki. Tekst został solidnie, z szacunkiem do historii przetransponowany na współczesność [14.02.2017, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/236590.html]

KATARZYNA MIKOŁAJEWSKA, TEATRALIA: Refleksje Olsten nadbudowane nad historią o malinach i miłości do Kirkora to jednak nie tyle artystyczny teatralny freestyle, ile rzeczowa analiza dzieła literackiego w zestawieniu z szerszym spojrzeniem na problematykę siły kobiet i władzy [19.02.2017, http://www.teatralia.com.pl/gra-tron-nad-goplem-balladyna/]

ROZMOWA JOLANTY KOWALSKIEJ Z AGNIESZKĄ OLSTEN: – Jest u Słowackiego jeden wers, który mnie zastanowił. Gdy Balladyna zdobywa władzę, mówi: „Będę, czym dawno byłabym, zrodzona/ Pod inną gwiazdą”. Co to znaczy? Nie byłam pewna, czy ona zabiła tę Alinę, dlatego że nie uzbierała malin, czy też była to droga do bycia tym kimś, kim mogłaby być, gdyby urodziła się gdzie indziej. Może to kobieta, której siła duchowa przerasta to małe podwórko, może te jej zabójstwa, to droga do poznania, kim jest naprawdę. Czy ona potrzebuje męża, by stać się sobą? – mówi reżyserka BalladynyCZYTAJ CAŁĄ ROZMOWĘ W PORTALU TEATRALNTY PL [Mistyczna korona Polski, 10.02.2017]

Zdjęcia

Foto. Krzysztof Bieliński © Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu

Audio/wideo

55

Najbliższe spektakle

Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie zgody poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem”. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 kwietnia 2016 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE informujemy, iż:

  • Administratorem Twoich danych osobowych jest Teatr Muzyczny Capitol, ul. Piłsudskiego 67, 50-019 Wrocław; e-mail: sekretariat@teatr-capitol.pl
  • W sprawach związanych z Twoimi danymi osobowymi proszę kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych za pomocą poczty elektronicznej: inspektor@teatr-capitol.pl lub poczty tradycyjnej: Teatr Muzyczny Capitol , ul. Piłsudskiego 67, 50-019 Wrocław
  • Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu:
  • Wykonania umowy sprzedaży biletów
  • Wykonania umowy o prowadzenie konta na stronie bilety.teatr-capitol.pl
  • Wykonania pozostałych umów, które z nami zawierasz
  • Prowadzenia procesu rekrutacyjnego
  • Obsługi zgłoszeń, które do nas kierujesz
  • W zakresie koniecznym do realizacji usługi newsletterowej
  • Obsługowym, rozumianym jako bieżące czynności związane z przetwarzaniem danych, które nie zmierzają do zawarcia umowy
  • Posiadasz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy określające sposób przetwarzania i ochrony danych osobowych.
  • Posiadasz prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  • Administrator w ramach realizacji celu przetwarzania może przekazywać dane osobowe podmiotom współpracującym z nim przy realizacji celu przetwarzania (np. podwykonawcom, podmiotom współpracującym z nim przy realizacji wydarzeń). Administrator może przekazywać dane osobowe dostawcom usług informatycznych lub podmiotom współpracującym w zakresie obsługi komunikacji z Tobą .
  • Dane osobowe przetwarzane są w okresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania nie dłuższy niż okres w jakim Administrator zobowiązany jest do przechowywania dokumentacji związanej z jego realizacją, lub do czasu cofnięcia zgody na przetwarzanie danych.
  • W naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Zmień rozmiar czcionki
Ustawienia kolorów