Teatr Muzyczny Capitol
Zima, pochmurny dzień. Po lewej stronie zdjęcia brudna szopa z błękitnej blachy falistej, na ziemi śmieci i gryz przysypane lekko śniegiem. po prawej stronie stoi tyłem do widzów młody ciemnoskóry mężczyzna. Jest nagi do pasa, ma białe spodnie dresowe z granatowymi lampasami. Na lewej łopatce wytatuowana sylwetka Afryki.

Cesarz

Fot. Łukasz Gawroński / Teatr Muzyczny Capitol

premiera 5 lutego 2022 na Scenie Ciśnień

czas: 2 godz. 20 min bez przerwy

Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych

W spektaklu używane jest światło stroboskopowe, aktorzy palą papierosy

Paradokument sceniczny na podstawie książki Ryszarda Kapuścińskiego „Cesarz”

Książka Ryszarda Kapuścińskiego, wydana w 1978 roku, to fabularyzowany reportaż o dworze cesarza Hajle Sellasje I, który rządził w Etiopii w latach 1930–1936 i 1941–1974. Opowieści dworzan o strachu, służalczości, donosach, pochlebstwach i  staraniach o cesarską łaskę układają się w historię o kulisach skorumpowanej władzy.

Łatwo znaleźć w tym tekście polityczne konteksty dotyczące ideologii, systemów czy partii rządzących. Jeszcze łatwiej byłoby też dopasować do bohaterów powieści konkretne osoby ze świata polityki, jednak twórcy spektaklu nie na tym chcą skupić uwagę widzów.

„Cesarz” jest bowiem idealnym materiałem do opowiedzenia o naturalnej, a zarazem ułomnej cesze ludzkiego charakteru, jaką jest potrzeba narzucania innym własnej woli. Udowadniania za wszelką cenę, że coś od nas zależy, że choćby najmniejsza decyzja jest naszą decyzją. Na Scenie Ciśnień zobaczymy więc spektakl o pragnieniu władzy, o tym, do czego zdolny jest człowiek, by ją zdobyć, i jak cierpi, gdy rządzić nie może.

Autorem adaptacji i reżyserem jest Cezary Studniak, muzykę przygotował znany już widzom Capitolu duet: Maja Kleszcz i Wojciech Krzak, scenografię zaprojektował Michał Hrisulidis, kostiumy – po raz pierwszy dla naszego teatru – Barbara Sikorska-Bouffał, ruch sceniczny wymyśliła Barbara Olech. Na scenie pojawiają się: Helena Sujecka, Emose Uhunmwangho, Rafał Derkacz, Tomasz Leszczyński, Krzysztof Suszek, Michał Szymański/Jan Kowalewski, Mikołaj Woubishet, Michał Zborowski. Głosów użyczyli znani wrocławscy dziennikarze: Dagmara Chojnacka i Marek Obszarny, teatrolog Mirosław Kocur oraz Cezary Studniak.


W spektaklu wykorzystano fragmenty nagrań z serii płyt Ethiopiques wydanych przez wydawnictwo Buda Musique, nagranie Ethiopiques zespołu Cavallo i utwór Zulu Song Miriam Makeby

Realizatorzy

Na podstawie książki Ryszarda Kapuścińskiego
Scenariusz, reżyseria, reżyseria świateł: Cezary Studniak
Muzyka: Wojciech Krzak, Maja Kleszcz
Scenografia: Michał Hrisulidis
Kostiumy: Barbara Sikorska-Bouffał
Ruch sceniczny: Barbara Olech
Asystent reżysera: Michał Szymański

Przygotowanie wokalne: Maja Kleszcz, Tomasz Leszczyński
Konsultantka intymności: Marzena Kopczyńska-Urlich

Specjalne podziękowania dla Mikołaja Sikorskiego, twórcy oil can guitar, instrumentu wykonanego na potrzeby spektaklu

Obsada

C (Cesarz): Mikołaj Woubishet (gościnnie)
ŻŚOW (Żona Święta Od Wszystkiego): Emose Uhunmwangho
KK (Kobieta Kariera): Helena Sujecka
ŻBO (Żołnierz Bezwzględnie Oddany): Michał Szymański (gościnnie) / Jan Kowalewski 23-25 II
WU (Wieczne Umieranie): Krzysztof Suszek
PM (Pies Mentalny): Rafał Derkacz
WKDB (W Każdej Dupie Był): Michał Zborowski
JWW (Jebnięty Wszystko Wie): Tomasz Leszczyński

Głosów użyczyli:
NSE (Niepotrzebnie Stale Elokwentna:: Dagmara Chojnacka
HZE (Historyk Zbyt Ekspresyjny): Mirosław Kocur
SBE (Socjolog Bez Emocji): Marek Obszarny
RK (Ryszard Kapuściński): Cezi Studniak

Zdjęcia

414

Najbliższe spektakle

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych, swobodnego przepływu takich danych i uchylenia dyrektywy oraz o wyrażenie zgody poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem”.

Zmień rozmiar czcionki
Ustawienia kolorów