Teatr Muzyczny Capitol

WYZWOLENIE: królowe

Czas: 2 godz. 20 min bez przerwy
Premiera 26 stycznia 2019
Spektakl bierze udział w 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

Spektakl dla widzów dorosłych
Dym papierosowy
Stroboskop

„Gdyby Lynch i Bareja mieli dziecko, to byłaby nim Agnieszka Wolny-Hamkało”, pisała Natasza Goerke o prozatorskim debiucie autorki Wyzwolenia: królowych. Po przeczytaniu scenariusza tej najnowszej produkcji Capitolu można wyobrazić sobie jeszcze rodziców chrzestnych Agnieszki: Almodóvara i Conchitę Wurst.

Jesteśmy oto w Teatrze Narodowym im. Leona Schillera. Na casting do roli Muzy w „Wyzwoleniu” przychodzą… drag queens. Koncept z piekła rodem? Tak jest, z naszego ukochanego, umiłowanego piekła. Będzie o sztuce, o religii, o polityce i obyczajach – o Polsce. Jak u Wyspiańskiego. Sto lat później właściwie o tym samym, tylko zupełnie, zupełnie inaczej.

Reżyseruje Martyna Majewska, artystka, która tworzy na pograniczu teatru formy, teatru muzycznego, performance i filmu, a jej ulubionym środkiem wyrazu jest, jak sama przyznaje, „mądry kicz”.

Kostiumy i scenografię projektuje, po raz pierwszy dla Capitolu, Anna Haudek, muzykę komponuje Dawid Majewski.

Choreografię opracowują Magdalena Marcinkowska i Kamila Górny, założycielki House of Army, pierwszego w Polsce domu vogueingowego.

Na scenie zobaczymy Justynę Antoniak, Helenę Sujecką, Emose Uhunmwangho, Klaudię Waszak, Magdę Szczerbowską-Wojnarowską, Adriana Kącę, Ceziego Studniaka i Łukasza Wójcika, towarzyszyć im będzie muzycznie sam kompozytor (instrumenty elektroniczne) i Daria Wilsz (fortepian).


 

 

Realizatorzy

Reżyseria: Martyna Majewska
Tekst na podstawie Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego: Agnieszka Wolny-Hamkało
Muzyka i aranżacje: Dawid Majewski
Scenografia i kostiumy: Anna Haudek
Choreografia: Magdalena Marcinkowska i Kamila Górny
Reżyseria świateł: Anna Haudek i Jakub Frączek
Asystent reżysera: Katarzyna Klimek


W spektaklu wykorzystano fragmenty utworów „Tyle słońca w całym mieście”, „Nie żałuję”, „Wszystko, czego dziś chcę”, „Kolorowy wiatr”, „Mechaniczna lalka”, „Co mi, panie, dasz” i „Aleja gwiazd” oraz fragmenty Preludium C-moll, Preludium E-moll, Nokturn Cis-moll, Ballady G-moll, Walca A-moll, Fantazji Cis-moll, Walca Cis-moll, Scherza H-moll, Preludium H-moll, Etiudy Rewolucyjnej, Poloneza Es-moll, Poloneza As-dur, Poloneza B-moll Fryderyka Chopina

Obsada

PIOTR PIĘKNY (Ariana Konsza): Adrian Kąca
DAMIAN ALIEN (D’alien): Magdalena Szczerbowska
PRZEMEK BOSKI (Juro-diva): Emose Uhunmwangho
KAROL POLSKI (Karolina): Łukasz Wójcik
NORBERT ZŁY (Lilith): Justyna Antoniak
KONRAD KONRAD: Klaudia Waszak
REŻYSER: Helena Sujecka
TECHNICZNY: Cezary Studniak
oraz
gościnnie: GŁOS BOGA

Muzycy:
Daria Wilsz – fortepian
Dawid Majewski – instrumenty elektroniczne

Media o spektaklu

Recenzje

Królowe Uhunmwangho i Kący są charyzmatyczne, głośne, kąśliwe, histerycznie śmieszne i ironiczne, czyli takie, jakie drag queens być powinny. I od obu wzroku oderwać niepodobna. Uszu, że tak powiem, zresztą też. Choć śpiewać fantastycznie potrafią oczywiście w Capitolu chyba wszyscy – Mike Urbaniak, Vogue.pl

Martyna Majewska kreuje na scenie świat, który jest post i owo post dotyczy tradycyjnych wartości, wizji narodu, religii, sztuki – Magda Piekarska, Gazeta Wyborcza Wrocław

Genderowe, drag-queenowe, barwne szaleństwo, po którym ostało mi kilka olśnień, sporo dymów w głowie, wiele znaków zapytania i rewelacyjna muzyka w uszach. Warto sprawdzić na własnej skórze! – Dagmara Chojnacka, Radio Wrocław

Twórcy spektaklu opowiadają o Polsce, wolności, funkcji artystów w społecznej debacie, a także o starym i nowym świecie oraz wartościach w nich obecnych. Ta wielość wątków właściwie odpowiada bogactwu przebrań i rekwizytów używanych przez Drag Queen. Można więc uznać, że spektakl Martyny Majewskiej sam przybiera postać jednej z Królowych, zachwycającej i intrygującej poprzez nadmiar – Katarzyna Mikołajewska, Mieszam w kulturze

Dostaliśmy oryginalne, zaskakujące widowisko ze świetną stroną muzyczną – Jarosław Klebaniuk, Teatr dla wszystkich

Zabawne i refleksyjne, dobrze zaśpiewane i zagrane, zakorzeniają widza w happeningowym przedsięwzięciu na blisko dwie i pół godziny – Dorota Olearczyk, PIK

Zapowiedzi

http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/7,35771,24392901,polska-rzeczpospolita-przegieta.html

https://www.wroclaw.pl/premiera-wyzwolenia-krolowych-na-scenie-capitolu

https://www.tuwroclaw.com/wiadomosci,drag-queens-i-wyspianski-wyzwolenie-krolowe-w-capitolu-wideo,wia5-3267-46611.html

https://pik.wroclaw.pl/wyzwolenie-krolowe-przed-premiera-w-capitolu/

https://www.radiowroclaw.pl/articles/view/84047/Krolowe-wyzwolenia-porwanie-papieza-nowe-ksiazki-Bieruta-pantomima-na-Widoku-WIDEO-z-Radio-Wroclaw-Kultura

https://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/1393810,spektakl-wyzwolenie-we-wroclawskim-capitolu.html

http://dziennikarstwo.wroclaw.pl/brokat-cekiny-wyspianski-wyzwolenie-krolowe-zapowiedz/

https://dzieje.pl/kultura-i-sztuka/wroclaw-premiera-spektaklu-wyzwolenie-krolowe-w-sobote-w-teatrze-muzycznym-capitol

https://www.youtube.com/watch?v=LxQUOF4ZzN0

[AUDIO + VIDEO] Martyna Majewska i Agnieszka Wolny-Hamkało w rozmowie z Magdą Piekarską i Grzegorzem Chojnowskim, Radio Wrocław Kultura: Wyzwolenie, eksces, przegięcie, wolność, dzieciństwo, czyli wszystko to, co robimy, kiedy zgasną światła… Całości posłuchaj tu [4 XII 2018, Radio Wrocław Kultura]

Zdjęcia

228

Najbliższe spektakle

Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie zgody poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem”. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 kwietnia 2016 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE informujemy, iż:

  • Administratorem Twoich danych osobowych jest Teatr Muzyczny Capitol, ul. Piłsudskiego 67, 50-019 Wrocław; e-mail: sekretariat@teatr-capitol.pl
  • W sprawach związanych z Twoimi danymi osobowymi proszę kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych za pomocą poczty elektronicznej: inspektor@teatr-capitol.pl lub poczty tradycyjnej: Teatr Muzyczny Capitol , ul. Piłsudskiego 67, 50-019 Wrocław
  • Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu:
  • Wykonania umowy sprzedaży biletów
  • Wykonania umowy o prowadzenie konta na stronie bilety.teatr-capitol.pl
  • Wykonania pozostałych umów, które z nami zawierasz
  • Prowadzenia procesu rekrutacyjnego
  • Obsługi zgłoszeń, które do nas kierujesz
  • W zakresie koniecznym do realizacji usługi newsletterowej
  • Obsługowym, rozumianym jako bieżące czynności związane z przetwarzaniem danych, które nie zmierzają do zawarcia umowy
  • Posiadasz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, iż przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy RODO lub inne przepisy określające sposób przetwarzania i ochrony danych osobowych.
  • Posiadasz prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  • Administrator w ramach realizacji celu przetwarzania może przekazywać dane osobowe podmiotom współpracującym z nim przy realizacji celu przetwarzania (np. podwykonawcom, podmiotom współpracującym z nim przy realizacji wydarzeń). Administrator może przekazywać dane osobowe dostawcom usług informatycznych lub podmiotom współpracującym w zakresie obsługi komunikacji z Tobą .
  • Dane osobowe przetwarzane są w okresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania nie dłuższy niż okres w jakim Administrator zobowiązany jest do przechowywania dokumentacji związanej z jego realizacją, lub do czasu cofnięcia zgody na przetwarzanie danych.
  • W naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Zmień rozmiar czcionki
Ustawienia kolorów