Teatr Muzyczny Capitol

Żegnamy rok 2019, witamy 2020

Dziękujemy Wam, Drodzy Widzowie, za kolejny wspaniały rok: trzy premiery na trzech scenach, jubileuszowy Przegląd Piosenki Aktorskiej, trzeci sezon Nut Fermentu i koncert plenerowy na zakończenie sezonu – w 2019 roku odwiedziło nas ponad 136 tys. widzów i gości, w tym na nasze spektakle repertuarowe sprzedaliśmy 93 tysiące biletów.

Premiery: od Wyspiańskiego do Krajewskiego

Sztuki pisane na zamówienie Capitolu, adaptacje literatury i prapremierowe wystawienia to nasza „specjalność zakładu”. 

I tak – 2019 rok rozpoczęliśmy spektaklem muzycznym „Wyzwolenie: królowe”, opartym o wątki z „Wyzwolenia” Stanisława Wyspiańskiego, pióra Agnieszki Wolny-Hamkało i w reżyserii Martyny Majewskiej. Rzecz o drag queens, o teatrze i o Polsce grana jest z ogromnym powodzeniem na Scenie Ciśnień (od stycznia: 23 razy, ponad 4 tys. widzów, 99% frekwencji – 180 miejsc).

Pierwsze polskie wystawienie „Chromy. Księgi kolorów” według książki Dereka Jarmana wyreżyserował na Scenie Restauracja Rafał Matusz – spektakl powstał we współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym Nowe Horyzonty. Muzykę skomponował Piotr Dziubek, gramy ten spektakl na Scenie Restauracja.

„Mock. Czarna burleska” według powieści Marka Krajewskiego, w adaptacji i reżyserii Konrada Imieli, z muzyką Grzegorza Rdzaka, otworzył sezon 2019/20 na Dużej Scenie. Premiera i towarzyszące jej wratislaviana: spacer śladami Eberharda Mocka, spotkanie autorskie z Markiem Krajewskim, przygotowana przez Łukasza Gawrońskiego wystawa fotografii „z archiwum Policji Breslau” uświetniły 90-lecie budynku Capitolu.

Od października zagraliśmy „Mocka” 16 razy, obejrzało go 11,5 tys. widzów przy 99,98% frekwencji (widownia Dużej Sceny ma 715 miejsc). Zostały pojedyncze miejsca na styczeń i całkiem sporo na luty.

Rozpoczęliśmy też prace nad wydaniem dwupłytowego albumu z piosenkami z tego spektaklu.


Nie tylko spektakle

Z widzami i gośćmi spotykamy się nie tylko na scenach i widowniach – i nie tylko na spektaklach repertuarowych.

Trzeci sezon muzycznego Nut Fermentu, autorskiego programu telewizyjnego Konrada Imieli, nagrywany na żywo na Scenie Ciśnień, można cały czas oglądać na YouTube, na kanale Nut Ferment.

Podwórko gości Potańcówki i zajęcia jogi, w Foyer za Witrażem w każdy wtorek artyści Capitolu czytają dzieciom dobrą literaturę.

Lekcje teatralne na Dużej Scenie odsłaniają młodzieży kulisy przygotowania spektakli w teatrze muzycznym.

Kończący sezon plenerowy koncert „Capitol od kuchni” zgromadził na ulicy Bogusławskiego, pod nasypem kolejowym, nieprzebrany tłum publiczności.


Przegląd Piosenki Aktorskiej

Na jubileuszowym, 40. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej odnotowaliśmy rekordową frekwencję 98,5%, koncerty i spektakle tegorocznej edycji obejrzało prawie 16 tys. widzów.

 Jubileusz uczciliśmy posadzeniem 40 drzewek na miejskich skwerach (każde z nich nosi nazwę jednego z przebojów piosenki aktorskiej – od „Pamiętajcie o ogrodach” po „Herę, kokę, hasz, LSD”), wędrującą po Starówce orkiestrą, instalacją multimedialną Grupy IP „Echo”, wystawą fotograficznych portretów artystów związanych z PPA, autorstwa Łukasza Gawrońskiego. Na Podwórku Capitolu dziennikarze z Radia RAM i Radia Wrocław Kultura prowadzili codzienne spotkaniami z wybitnymi osobowościami PPA, w Radiu RAM słychać było przeboje 40-lecia.

Prócz nieodzownych jubileuszowych sentymentów, czułych wspomnień i radosnych powitań po latach, w repertuarze tegorocznego PPA dała się słyszeć niezbyt optymistyczna refleksja o stanie społeczeństwa, państwa, planety. Bunt, rozpacz, ostrzeżenie widać było zarówno w spektaklach premierowych: finałowym „Out of The System” Marcina Libera i galowym „Końcu” Wojciecha Kościelniaka, jak i w małych, ale mocnych spektaklach nurtu off, w premierowych wykonaniach piosenek na konkursie PPA.


Plany na nowy rok

2020 rok rozpoczniemy prapremierą „Gracjana Pana” – musicalem w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego, znanego z błyskotliwych i przewrotnych interpretacji muzycznej klasyki, jednej z najciekawszych postaci polskiego współczesnego teatru. Gramy od 10 stycznia na Scenie Ciśnień.

Natchnieniem dla twórców, ich muzą i głównym bohaterem musicalu jest Gracjan Roztocki, jeden z najsłynniejszych polskich youtuberów, artysta totalny, w swej twórczości nieskrępowany i niekrępujący się żadną konwencją.

Autorką scenariusza jest Natalia Fiedorczuk, laureatka Paszportu Polityki w dziedzinie literatury, scenografię tworzą Bracia (Aga Klepacka i Maciej Chorąży), Tomasz Leszczyński, aktor Capitolu, zajął się aranżacją utworów Gracjana Roztockiego, pisze też muzykę. Choreografię opracowują Michał Szymański i Cezary Tomaszewski.

Na scenie aktorki i aktorzy Capitolu: Justyna Antoniak, Agnieszka Oryńska-Lesicka, Tomasz Leszczyński, Michał Szymański, Mikołaj Woubishet oraz gościnnie: Paulina Jeżewska, absolwentka Studium Musicalowego Capitol i Rafał Derkacz, aktor Teatru Lalka w Warszawie, finalista Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki na 37. i 40. PPA.


W lutym ruszy nowy cykl spotkań na Scenie Restauracja – „Mów coś, śpiewaj! Improkracja & Capitol”.


Pod koniec maja na Dużej Scenie wystawimy „Alicję” – na podstawie „Alicji w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla. To będzie spektakl w dramaturgii Agnieszki Wolny-Hamkało i reżyserii Martyny Majewskiej.


Zapowiadany już „Lazarus”, musical Davida Bowiego i Endy Walsha w reżyserii Jana Klaty, będzie miał polską prapremierę także na Dużej Scenie, na otwarcie sezonu 2020/2021.


Przegląd Piosenki Aktorskiej rozpoczyna „życie po czterdziestce”. 41. edycja PPA potrwa od 21 do 29 marca 2020.

Pełny program Przeglądu ogłosimy na konferencji prasowej 27 stycznia, ale wiadomo już, jakie spektakle Nurtu Off zobaczą widzowie w trakcie festiwalu. Będą to: „Mury krzyczą albo Uliczna śpiewka” w reż. Magdy Drab, z udziałem laureatów konkursu: Alberta Pyśka i Rafała Derkacza; „Modlitwy (tych, którzy się nie modlą)”, mało znany tekst Janusza Korczaka w interpretacji Małgorzaty Wojciechowskiej i Macieja Zakrzewskiego, laureatów Tukana Off na 38. PPA; „Biała szmata”, taneczny spektakl w reż. Magdaleny Nykiel; „Bronisław Piłsudski Was Here. Musical na wałki”, spektakl Fundacji Pomysłodalnia o starszym bracie Marszałka, badającym kulturę Ajnów, „Kwadrat” w reż. Ewy Kaim i Radosława Maciąga, czyli Stanisław Linowski i Łukasz Szczepanowski i piosenki z repertuaru m.in. Grubsona, Nosowskiej, Fisza, Waglewskiego, „Śmierć Człowieka-Wiewiórki”, tekst Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk o grupie Baader-Meinhof w reż. Roberta Traczyka, i „Najczęściej zadawane pytania. Rewia Drag Queen”, najmłodszego na teatralnej mapie Wrocławia teatru Novy Ruch, w reż. Piotra Soroki.


Dziękujemy wszystkim naszym Mecenasom, Dobroczyńcom i Przyjaciołom

Mecenas
Miasto Wrocław

Partnerzy i sponsorzy
GlobalLogic
LOTTO
Mercedes-Benz Grupa Wróbel
Impel
Krupa Gallery
Tołpa
Pasaż Grunwaldzki
Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu
Dolnośląskie Centrum Filmowe
EPI
Domar
Fundacja Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową

Patroni medialni
Gazeta Wyborcza
TVP 3 Wrocław  
Radio RAM
Radio Wrocław
Radio Wrocław Kultura
AMS

Najbliższe spektakle

Prosimy o zapoznanie się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych, swobodnego przepływu takich danych i uchylenia dyrektywy oraz o wyrażenie zgody poprzez kliknięcie przycisku „Rozumiem”.

Zmień rozmiar czcionki
Ustawienia kolorów